Hur fiskar man hem flugorna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man hem flugorna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar man hem flugorna?

Hej!

Är ganska ny på det här med flugfiske. Jag har ännu inte fått uppleva någon fisk som tagit mina flugor. Jag har köpt ny utrustning och jag tycker det är skitkul ändå - än så länge! ;-)

Torrflugor: Jag fiskar mest i en p&t sjö och undrar hur jag skall fiska hem torrflugorna. Ska jag bara låta dom ligga eller ska jag ta hem lite lina så den rör upp lite i ytvattnet (då sjunker nämligen mina flugor efter en stund, trots flytsprayen!).

Våtflugor/streamers/nymfer: När jag fiskar hem dessa så har jag provat alla möjliga kombinationer men regnbågen verkar totalt ignorera dess närvaro.

Har ni några tips så jag får känna på lite spögung?

/RalleF

Ursprungligen postat av RalleF Visa inlägg
    Hej!

Är ganska ny på det här med flugfiske. Jag har ännu inte fått uppleva någon fisk som tagit mina flugor. Jag har köpt ny utrustning och jag tycker det är skitkul ändå - än så länge! ;-)

Torrflugor: Jag fiskar mest i en p&t sjö och undrar hur jag skall fiska hem torrflugorna. Ska jag bara låta dom ligga eller ska jag ta hem lite lina så den rör upp lite i ytvattnet (då sjunker nämligen mina flugor efter en stund, trots flytsprayen!).

Våtflugor/streamers/nymfer: När jag fiskar hem dessa så har jag provat alla möjliga kombinationer men regnbågen verkar totalt ignorera dess närvaro.

Har ni några tips så jag får känna på lite spögung?

/RalleF
    Är ingen flugexpert och har inte fiskat i någon p&t-sjö men lite harrfiske i strömmande vatten och då ska man försöka undvika att torrflugan "stripar" i ytan utan torrflugan ska naturligt följa med strömmen, gissar att man då i en sjö ska låta flugan följa med vågorna.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Håller med BBRF här men kan tillägga följande:

Fiskar du tort så har det naturligtvis en betydelse vilken typ av fluga du använder dig av. En vanlig s.k. dagslända låter du flyta på vattnet utan rörelse. Ta bara hem själva flytlinan sakta om den krullar sig.

Fiskar du med nattslände imitationar av olika slag så kan en halv-snabb hemtagning i bland skörda offer, hehehe. Du måste bara se till att även tafsen är lite infettad så den inte drar flugan under vattenytan ("streaking caddies fishing")

Streamers tas hem snabbt (=snabbare än nymfer). Skall ju imitera ett flyende fiskyngel.

Nymfer typ montana eller haröranymfer tas hem långt efter att man låtit dem sjunka en stund så att de får en uppåt-stigande kontur för regnbågen (och även öringen). Nymfer typ Damsell/trollsländenymfer eller husmaskimitationer tas hem långsamt efter botten.

Allt det här är refererat till flytlina och fiske i stilla vatten. Men självklart kan sjunklina användas till det djupare bedrivna fisket.

I strömmande vatten fiskas flytande flugor på skrå uppströms inkl. en del nymfer. Andra typer för undervattenspresentation fiskas tvärs eller nedströms på skrå.

Skitt fiske.
      Senast ändrad av Flodström; 2008-09-19, 17:48.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för tipsen! Hoppas det kommer fler. Ska ut och försöka lura ett par regnbågar idag

Kommentera

Ber att få tacka än en gång! Dagens tur gav 6 landade regnbågar varav 2 blir middag ikväll!

Fiskade med en svart streamer hela tiden.

Kommentera

Grattis då med fin fångst, hehehe (och smaklig måltid)
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
            29 svar
            3 285 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg s1lvertungas  
            Arbetar...
            X