Dubbeldrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbeldrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbeldrag

En kort fråga som førmodligen kræver ett långt svar. Jag har en smula problem med dubbeldraget, inte till bak kastet, utan nær jag ska dra linan strax innan jag matar på i framkastet. Detta medfør ofta tailloops, eller en hel del lassokastning. Antar att svaret ær att jag bør ta en kurs på det eftersom det ær svårt att læra sig utan att någon visar exakt hur man gør. Men om någon har något konkret tips på vad man kan gøra før att åtgærda det så ær jag tacksam (har inte møjlighet att gå någon kurs just nu) tack på førhand!

/Pær

Det är möjligt att du stoppar kastet för tidigt eller för spötoppen i en båge/cirkel.. Men du är ju inne på rätt spår med kurs.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack før svaret! Jo, jag vet att kurs ær att rekomendera, men sitter i norge en tid framøver nu, och ræknar med att elændet kostar en bra slant hær, ty det ær ju inte så billigt hemma i Sverige heller. Tror inte att jag før toppen i en båge dock, utan kanske att jag stoppar kastet før tidigt (du menar att jag stoppar løslinan før tidigt nær jag slæppt ut den?).

Kommentera

Pär, det som sker är en "överladdning", d.v.s. du tar i alldeles för mycket i fel tidpunk av själva framkastet.

Finessen med ett dubbeldrag är egentligen att det är en sorts kompensation för att man använder korta spön i enhands-flugfisket. Vid tvåhandsfisket så använder man sig inte av dubbeldrag överhuvudtaget. Det är för att man använder långa spön.

Vid enhandsfisket så har dubbeldraget utveklats just för att kompensera att man inte fiskar med, inte kan fiska med tvåhands i finliret.

Då dubbeldraget skall kompensera ett kortare spö så betyder det att man helt enkelt utnyttjar den andra armens möjligheter (som håller i linan) till att öka accellerationen på fluglinan (tekniskt att man förlänger spöt).

Då du dubbeldrar så är det mycket större changs att "överladda" ett litet lätt enhandsflugspö med just det du beskriver som ett resultat av det.

Tänk på att om du dubbeldrar så ökar du spölängden med motsvarande längd som din "dubbeldragsarm". Det betyder att du måste lugna ner kastet till att bli otroligt mycke lugnare och låta spöt ladda i en obruten cirkelbåge.

Framkastet görs på följande sätt
        Du stoppar bakkastet i kl 12-12.30. Precis efter att stoppet är gjort så flyttar du spöspetsen ytterligare bakåt till klockan 2 ca, men bara efter att du gjort stoppet kl 12 (inte stoppet i kl 2).
        Där har du starten/upplägget för ett framkast.
        Framkastet startar ett litet moment senare efter att du har sänkt spöt bakåt till kl 2. Bakkastet skall nästan ha sträckt ut, men inte helt för då mister man energi för att ladda spöt.

Framkastet (spöarmen) startar MYCKET långsamt samtidigt som dragarmen (som håller linan) dras ner mot marken (oxå långsamt i starten , som i "slow motion"). Bägge armarna skall accellerera i fart, inte slå till och sen hålla hög fart, det är helt fel.
        Du skall ha fått högast fart på linan till kl11 ca då släpper du linan i draghanden samtidigt som framkastet stoppas med en lugn dämpad markering och behåll spöet i den possitionen tills kastet har nära på sträkt ut då kan du sänka spöt ytterligare mot marken(vattnet) till vågrätt läga ca beroende på fisket. Tänk på att dragarmen skall släppa linan när den har som högast fart, får alltså inte stoppas på nått vis före släppet.

Det här får du öva dig på, moment för moment tills dem sitter och när du sen lyckas så får du bara hoppas att du inte får back-lash i flugrullen, hehehe

Lycka till med hårdträningen.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström, otroligt bra beskrivning.... Man behöver inte ens se film för att förstå tekniken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
            Flodström, otroligt bra beskrivning.... Man behöver inte ens se film för att förstå tekniken.
            Ja, det må man sæga! 1000 tack før att ni tog er tid grabbar! (gæller båda två)

Kommentera

Har aldrig flugfiskat, men grabbar usch vad ni kan!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Visas bra i Havørredens Hemmeligheder 2. Uppmanar inte till lagbrott men finns vid en viss piratbukt.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Bara ett lite tillägg i flodströms fina beskrivning. Linhanden, den hand som du håller linan i, håll den handen nära rullen när du påbörjar framkastet. Det innebär att du måste följa med med linhanden upp när linan skjuter bakåt och börjar ladda spöt. Du följer med med handen så det känns som linan drar med handen upp. När draget vill börja släppa är det dags för framkast.
                  Hoppas jag inte ställde till det för dig.
                  /J

Kommentera

Bra Guideline. Jag vågade inte blanda in den detaljen i min förklaring just då för:

Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X