Höstfiske med fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfiske med fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfiske med fluga

Är det någon idé att bege sig ut i höstmörkret för att fånga något på fluga? Vad ska man i så fall använda sig av? Jag antar att streamer är bäst men jag kanske är ute och cyklar (enhjuling)...

Hej Emil

Klart du kan fiska fluga fortfarande men frågan är var du bor och vilka arter du har runt omkring?

Nissan-Emil då tänker jag på Nissan på västkusten men det är kanske helt fel tänkt?

Du kan fiska t.ex. havsöring utefter kusten. Det är nog bäst på dagtid och i gryning och skymning.
    Harr (om du har det i dina trakter) kan man fiska med torris ända in till isläggning och spesiellt med små fjädermygglarver eller en flugvariant som kallas för Jazids (osäker på stavningen).
    Havsöringen kan vara fredad på vissa kuststräckor. Men t.ex. i Ljungan vid Sundsvall så kan den fiskas året runt i älven i alla fall.
    Regnbåge fiskas ju året runt den med. Baltak är ett känt strömfiskeställe för regnbåge.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jodå det är Nissan på västkusten, men just nu befinner jag mig faktiskt i Norrköping. Motala ström rinner genom stan och där ska finnas det mesta, men det är främst öring jag är ute efter. Kan man fånga havsöring på fluga en bit upp i ån eller är det bara ute vid kusten det hugger?

Kommentera

Nymph..

Nympher funker i dom flesta lägen...Streamers är väl den som riktatin sig kanske lite mera mot Öring,har väl lyckats tagit nån enstaka harr med streamer men det har nog varit mer tur..Nymph funkar i dom flest lägen så här under hösten..har man tur så kanske nån torrfluga av typ Fjädermygg..men som dom sa tidigare så beror det ju på vart du fiskar samt vad du fiskar efter...
        vatten runt än,spöet i handen...
        sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        159 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X