flugfiska på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiska på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiska på vintern

Hej jag bor i centrala eskilstuna och funderar på att gå ner och flugfiska lite mört i ån som går genom stan, men frågan är om det är säsong.. för jag är så sugen så jag håller på att dö!!!!

har försökt att fiska lite abborre med olika srtreamers men det har inte gett nått resultat.

Så frågan lyder hur fiskar jag mört i strömande vatten, med vad för fluga och är det ens värt så här sent in på året..

ytterst tacksam för alla slags funderingar

typera

Hej Björn

Då dem flesta fiskarter tar det lugnt under vintern så vette fasen om det går.

Då ytvattnet går ner till under +4°C så förflyttar sig dem flesta arter ner på djupare och varmare vatten. Så är i varje fall tendensen just nu i den här mörkare och kallare årstiden.

Prövar du så välj dem djupaste och lugnaste ställen du kan hitta i ån. Gärna 3-6 m djupt och fiska efter botten om du vill ha en changs att hitta fisken. Prova med husmaskimitationer eller fjädermygg-larvimitationer (små röda maskliknande djur). Men en montana går alltid hem, hehehe. Allternativet kan vara att fiska med maggot på flugkrok med flugspöet ditt.

Men längre fram, då vårsolen börjar värma då kan det vara effektivt att fiska i råkar, isfria strandsoner eller i inlopp från vattendrag i sjöar. Där börjar ytvattnet att värmas opp först och dit söker sig fisken då. Ökande dagsljuslängd spelar oxå in.

Allternativet annars, för dig just nu i dec och en stund framöver, blir att resa till kusten och fiska havsöring (under mildväder, inget annat funkar bra). Eller till regnbågsvatten (som t.ex. typ Baltak) nu under vinterperioden. Sen fins det ju Vättern med harr som kan nås från land under lugna och milda dagar (men här bör du nog få tag på nån lokal profet som kan guida dig på det fisket). Då kan t.o.m. lax bli en bonus om du har med redskap för det fisket (fiska då med spigg-imitationer från land)
    Klarälven har harr men där är nog is-situationen ett stort hinder.

My two cents..........?
    Senast ändrad av Flodström; 2008-12-02, 22:07.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

jo jag får nog inse den bittra tiden som ligger framför mig!!
      men man kan ju alltid gå ner och öva lite teknik och får man fisk så är det bara ett plus tack för alla tips dom är guld värda!

typera

Kommentera

Glöm inte gäddfisket ;-)
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

Gäddfisket är utmärkt... stora blanka flugor (10cm+).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
          1 svar
          347 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Okoun
          av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          146 visningar