tips på havsöringsfiske i skåne. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på havsöringsfiske i skåne.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på havsöringsfiske i skåne.

Hej! ska fiska hö runt kusten i helgen, någon somhar lite tips?
    jag har precis börjat fiska med fluga, men jag har bara ett spö på
    5-6 och det är lite vekt kan jag tänka mej i havet.
    men jag har även ett fint spinnspö som jag tar med mej.
    har ni lite tips på drag, hur man fiskar och jag läste att man kunde
    binda en fluga bakom ett skedrag, funkar det bra?
    sen har jag en annan fråga, har ett ron thomp spö och en ron thomp lina, spöet är 5-6 och linan är en WG 6 flytlina,, men jag tycker det är väldigt svårt att
    skjuta linan, har inga problem att hålla linan i luften och kastar alltid minst 15 meter,, men önskar att linan skulle skjuta mer , någon som kan förstå mitt problem? fast det är kanske bara träning som gäller,, skulle önska att spöet var lite längre,,,,sen lite tips till en nybörjare om olika bäckar eller åar här nere.
    ( är från umeå ursprungligen så är lite bortskämd med stora älvar, fast jag har bara flugfiskat två gånger hitentills,, fast andra gången fick jag en regnbåge på 2.7 kilo i tollerupsjön, inplanterad verkar ha lite dåligt rykte, men det är iallafall min inköpsport till flugfiske,, blev medlem här idag, så jag har inte hunnit sätta upp min första regnbåge,, men det kommer.

I princip hela Skane har bra HO-fiske. Stanna och snacka med nagon fiskebutik.
    Jag har mest fiskat runt Ystad och Horte. Hela denna stracka ar bra, men som sagt funkar de flesta stallen. Jag hade bara kort med bilen och kollat var det sa trevligt ut.
    Om det ar kallt hade jag nog kort med vanligt spinn. For kallt for att flugfiska enligt min mening, men da ska det vagas in att jag inte kan ett dyft om flugfiske.

Om du spinner skulle jag satsat pa ett rosa/vitt eller svart/rott drag av ganska rejal storlek. Sen galler det att ha talamodet att spinna in sakta.

Lycka till/Skit fiske
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

För sådana speciella frågor om flugfiskeutrustning är det nog bäst du går till Edgeflyfishing.com.
      Personligen så tror jag ditt 5-6 funkar så länge vinden är svag. Du kan gärna köra med lite grövre tafs. Upp till 0,30 är ok.

Vad det gäller spinnfiske så stämmer det att du ska fiska väldigt långsamt och ytligt. Stora spöket 18 gram eller Gladsax 20 gram fyller kriterierna väl. Vad det gäller att vissa färger skulle vara bättre än andra är jag personligen skeptisk till. Men regeln att använda starka lysande färger på vintern har nog sanning i sig.

Fluga eller inte på vintern tror jag inte man kan göra en regel av. Sist jag var ute så ville dom inte ha mina flugor men var väldigt pigga på wobblers. Jag tror det skiftar från dag till dag.

Edit: Stavfel rättade

Kommentera

Det finns bra ställen ända från Åhus till Helsingborg, allt beror på väder och vind.

Jag tillhör en av de där insnöade flugfiskarna som enbart fiskar med flugspö. Skulle ändå rekomendera spinnfiske vid luft temperaturer under 0 grader, detta pga all jävla is som blir i spöringarna.

Klass 5-6 fungerar men kanske är i klenaste laget om det smäller på en pigg fisk på +4kg. De spön jag fiskar med är 9-10 fot klass 6-8 allt beroende på vindförhållanden och vilka flugor jag fiskar med. När det gäller linor så använder jag sinktipp, i vissa lägen fiskar jag även med flytlinor för att kunna fiska av de riktigt grunda partierna av kusten (händer ganska ofta att fisk är inne på födosök på så grunt vatten som 40-70cm). Här är den stora fördelen med att fiska med fluga, dessa grunda partier kommer inte spinnfiskaren åt, men å andra sidan så kan de fiska av de djupare partierna betydligt bättre. Allt är en fråga om vad man gillar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        146 visningar