Flugfiske i Stordalselva i Norge i sommar - TIPS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske i Stordalselva i Norge i sommar - TIPS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske i Stordalselva i Norge i sommar - TIPS?

Kommer att spendera ett par veckor i stordalselva i sommar. Har inte besökt älven sen jag var 10 år och skulle behöva lite tips på sträckor, boende, utrustning och annat matnyttigt förutom det som anges på hemsidan http://www.stordalselva.no/

/j

Ursprungligen postat av Jonas 37
    Vad man hört så är väl den nedersta sträckan före sjön helt outstanding jämfört med dom övre sträckorna? Skulle vara jäkligt kul att få vara vid en sån älv när det blir regn och tusentals smålaxar stiger.
    då blir det kanske att kolla upp de nedre sträckorna. Undrar bara vad korten kostar. Kan det räcka med ett enhands i klass 7? Lax på över 5 kilo är väl ovanligt i den här strl på älv antar jag?

Hur går trollingen Jonas? Själv har jag sålt min båt och fallit tillbaks på älvfisket! Baggerud med kompisens skuta är iaf bokat andra veckan i april

Kommentera

Hej Johan

Stordalselv i Åfjord var en fruktansvärt bra älv på 70-talet men sen skrev Jens Plogh Hansen en artikel i Fiskejournalen och vipps så var det tjockt med folk där och priserna flög i höjden.

Men det var inte det du frågade om. Vad jag vet av kamrater som fiskat mycket där så föregår det mesta av fisket nedanför fallet i nedre del av älven fram til 20 juni-sista juni. En känning av mig fiskade bra i älven och dem bästa flugorna var små, nymfliknande saker på enkel eller dubbelkrok. Fråga mig inte om mönster för om det har jag inte en aning. Men du bør ta med lite småtuber på brassbottle tube med 5-8 cm vinge type Sunray Shadow och nått i gul-orange och i silver-blått. Fiska snabbt om vattentempen är över 10°C

Tror han fiskade uteslutande enhands (#7-8 på 10 fot) men små tvåhands funkar ju oxå, typ 12 -13 fot i klass 7 eller 8. Speciellt på lite högre vattenföring då man inte kan komma nedanför träd och buskar.

Var själv förbi den älven på 80-talet nån gång men då fick vi inga kort så vi reste därifrån efter några timmar. Det vi såg nedanför fallet var i alla fall lax på lax, dem sto i skickt på varandra och det var ett evigt hoppande i forsen.

Du bör satsa på tiden före 20-sista juni då den nykomna laxen är mest bitvillig och så har du mycket större changs till stor fisk (d.v.s. 4-8kg i den älven). Vanlig storlek är annars runt 1,5-3 kg.

Sen har du ju Nordalselva som ligger lite nord om Stordal. Den kan vara intressant att fiska i om det går bra med vatten där. Då vi var där på genomresa så var det dock inte vatten där (ca mitten av juni).

Boendet vet jag inget om mer än att efter den artikeln så måste man bo på hotellet för att få kort. Du får kolla upp allt det där om boendet. Vill man ha lågbudget-tilbud så bor man bäst i en stuga/hytte i närheten så man slipper köra bil men jag vet inte om det finns den typen boende nära älven.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för mycket gångbar info Flodström!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
          Tack för mycket gångbar info Flodström!
          Hej Johan om du inte besökt Gaula ännu skulle jag föreslå åtminstone en vecka där men då får du nog ta fram tvåhands utrustningen, finns rimliga kortsträckor men som vanligt är norskt älvfiske gambling på högsta nivå, hur du än gör lycka till och hoppas på regn! mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Gaula ska helt klart prövas i sommar. Har annars alltid fiskat i Stjördalsälven. Flora har många fina ställen. Också kört på Ersgaard flera år, men resultatet är väl lite sådär..

Nu när trollingbåten är borta måste man plocka fram flugutrustningen igen för att lindra abstinensen ;-)

Kommentera

Gaula och Orkla m.fl liknande älvar i all ära, men dom är och förblir flomälvar vilket betyder att man kan fiska i dom i många år utan att det finns vatten!!??

Stjørdal har tappat sig betydligt sedan man byggde ny kraftverksdamm (större) upp i dalen.

Stordalselva låter fint Johan. Lite lättare att hantera och något mindre med folk.
              Hör av dig vad det än blir (PM) så får vi se om jag kan uppdatera dig med tips etc...
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X