Kast och spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kast och spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kast och spö

Eftersom jag började med flugfiske förra året så är jag fortfarande grundlärostadiet.
    Jag dammade av spöt och testade några kast på gräsmattan, gud vad svårt det var (var jag så dålig förra året??!??).
    Jag kom fram till att jag använder handleden något (känns inte att jag gör det men det syns på kasten!) och då går det ju inte så bra. Nån som har något tips som jag kan använda för att bli av med det problemet.

Jag läste på en tidigare tråd om ABU diplomat, har ett sånt själv, 5/6 ! Är det spöt tyngre och mer svårkastad än andra nybörjar spön?

Jag fick en fin rulle av märket Loop av tomten. så det tänkte jag köra med..........

För att bli en bra kastare krävs träning och åter träning. Men kom ihåg att det viktigaste är inte att kasta längst utan att man har en bra kontroll på kastet. De flesta fiskar tas på korta avstånd.

Att träna på gräsmattan hemma är ett bra sätt att lära sig kasta. Knyt på en garntuss eller liknande på tafsen först.

Om du använder handleden för mycket när du kastar så få du en stor linbåge och och tappar därmed kraften i kastet. Försök att röra spötoppen i ett plan under kastet och håll en rak linje mellan bakre och främre stoppet. Se till att accelerera kaströrelsen jämt mellan stopplägena och håll handleden ganska stel under kastet. Kom ihåg att alltid göra distinkta stop i fram och bakkastet.

En bra utrustning underlättar vesäntligt när du ska lära dig att flugfiska. Se till att köpa ett bra spö från någon av de kända tillverkarna.

Lycka till med träningen
    /Micke

Kommentera

Jag är väl över nybörjarstadiet men inte speciellt bra, något jag märkt att nybörjare lätt glömmer är att dra mycket i linan med handen man inte håller spöet med, jag drar som bara fan, och det hjälper!
      Dubbeldrag kör jag med, men nybörjare brukar dra bara i bakdraget med spöet, funkar fint det med.

Kommentera

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
        Eftersom jag började med flugfiske förra året så är jag fortfarande grundlärostadiet.
        Jag dammade av spöt och testade några kast på gräsmattan, gud vad svårt det var (var jag så dålig förra året??!??).
        Jag kom fram till att jag använder handleden något (känns inte att jag gör det men det syns på kasten!) och då går det ju inte så bra. Nån som har något tips som jag kan använda för att bli av med det problemet.

Jag läste på en tidigare tråd om ABU diplomat, har ett sånt själv, 5/6 ! Är det spöt tyngre och mer svårkastad än andra nybörjar spön?

Jag fick en fin rulle av märket Loop av tomten. så det tänkte jag köra med..........
        Beror mycket på vilken lina du har, rullen har inte lika stor påverkan på kastet.
        Problemet är att lyfta linan ur vattnet tycker jag det är därför jag köpte
        sharkskin linan....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nu är det så att jag köpte en lina på tradera som var ny, Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag kommer ihåg att det var ett bra märke. Det var iaf en wf5/6 lina....
          Tackar för tipsen, nu vet jag att handleden inte vara tvunget att vara helt låst.
          Jag fick inte någon kommentar på spöt som jag har, är det ett bra första spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
          1 svar
          347 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Okoun
          av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          146 visningar