Tips? flugfiske älvkarleby - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips? flugfiske älvkarleby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips? flugfiske älvkarleby

Tips? Om färger på flugor och fina flugfiske sträckor i älvkarleby
    En bra arbetsdag är inte bättre än en dålig fiskedag

Oscar, är det havsöring du tänker på så brukar små tuber vara mycket bra.
    den jag säkert har tagit 95% av all öring på ser ut som det här ("strömmingen")
    Kropp: pearlesent flash-slang med en del strån hängande bak tuben. Vitt hackle och vinge med svat hår underst(mot kroppen), lite grön/pearl flashabou, lite vitt hår, lite mer blått/ljusblått och överst 3-4 strån av grönskimrande hearl (påfågel)
    svart huvud eller rött går oxå. Flugans totallängd: ca 5-5,5 cm (utan krok)

Samma fluga kan oxå bindas på lite större enkelkrok, typ laxkrok eller "Low Water" enkelkrok i storlek 1-1/0

Ställen
    Rätt ovanför bagarkurvan, bagarkurvan ner mot FLA, och FLA kan vara gångbara ställen på sydsidan
    Årvara ner mot Masurkanalen och ovanför fasta fisket (gamla), nedanför fasta fisket, haröarna/Klockar-haren, utloppet av Klarvik, och "kistan" är ställen jag skulle fiskat av på nordsidan.
    Vid stor vattenföring oxå i Masurkanalen, bägge sider (om 900m3/s eller mer)

Är vattentemp 7°C eller mer så fiska snabbt, d.v.s. kasta tvärs strömmen och se till att flugan går fort genom vattnet. Det är A och O här i Älvkarle sent på våren.

Dock, flugan måste gå djupt då det är många som fiskar och stör öringen vilket gör att den hällst står djupt. Tyngre sjunklina, typ 3 eller 4 rekommenderas i så fall. Tidigt på morgonen och sent på kvällen kan ett hack lättare lina användas.

Skitt fiske
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack Flodström för ditt svar ! Du fick nog med allt jag behövder veta för en lyckat dag i älvkarleby ! hör av mig när jag kommit hem med resultatet, mvh Oscar
      En bra arbetsdag är inte bättre än en dålig fiskedag

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      149 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jimmykay  
      Arbetar...
      X