havsöring i bäcken! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöring i bäcken!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• havsöring i bäcken!

hej ja bor i bohuslän och inte långt från där ja bor rinner en liten bäck, och i den leker havsöring! kan man fiska efter dem, när på året, beten. bäcken e ca 2-3 m bred och ca 20-120cm djup, och ganska lerfärgad (grå) siktdjup ca 20 cm beroende på regn o vattenflöde.
    .
    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Jag tycker du ska låta dem vara ifred så att de får reproducera sig. Vi behöver varenda öringsmolt för att bevara stammarna. Om du nu ska fiska så nyp hullingarna på kroken och kör catch and relese.

Mvh

Kommentera

CGA Erasmie, glöm inte att du alltid måste ha tillstånd från den som äger fiskerätten när du ska fiska. Vanligtvis sker ju detta i form av ett fiskekort som man kan köpa.

Fast det kanske är du som äger fiskerätten till bäcken ifråga. Då bör du nog först kolla med länsstyrelsen för säkerhets skull, att det inte finns någon fredningsplan eller så för havsöringen.

I övrigt instämmer jag med cutekid.

Kommentera

ok jag ska nog låta dom vara ifred då. men C&R kör ja alltid med när det gäller alla öringar!

mvh carl
        .

Kommentera

Enligt de senaste studierna överlever 90% av återutsatta salmonider om de hanteras varsamt.
          Alltså inte 100% som man skulle önska. Du sa som sagt att du tänkte låta dom vara ifred men
          jag ville ändå bistå med lite fakta.
          Sedan har ni ju ganska omfattande fredningstider där upp på västkusten.

Jag hade i alla fall sökt fiskevårdsbidrag från Fiskeriverket, Abu Garcia eller liknande
          och röjt bäcken från vandringshinder och anläggt lekbottnar.
          Senast ändrad av Brownie; 2009-06-04, 12:39.

Kommentera

jag kan ju alltid testa att fråga på ett årsmöte som vi har om man kan söka bistånd. inga vandrings hinderfinns i bäcken. sen har ja bara en fråga, hur högt kan en öring hoppa asso hur höga vattenhinder kann den ta när den ska leka? och hur djupt ska en lekbotten ligga?
            Senast ändrad av CGA.Erasmie; 2009-06-05, 12:02.
            .

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
            29 svar
            3 250 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg s1lvertungas  
            Arbetar...
            X