jag behöver lite tips på spön... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jag behöver lite tips på spön...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jag behöver lite tips på spön...

Hej, jag behöver lite tips från er som har vana att flugfiska i lite hårdare väder.
    Jag ska köpa nytt flugspö för HÖ fiske men vet inte hur långt jag behöver gå upp i klass.
    Jag fiskar nästan enbart i yttersta kustbandet så det är blir inte så många lugna dagar pår säsong. Jag har bara testat nån gång med mitt klass 6-7 spö, men det känns inte som rätt melodi i lite hårdare väder.
    Tror ni jag behöver nånstanns runt klass 9? Eller ska man köpa sig ett tvåhands spö?
    Jag känner tyvärr ingen med kraftigare utrustning så jag kan prova...
    Eller är det helt enkelt så att jag är för dålig för att klara att kasta bra i hårt väder????

Vore kul att få tips av nån som har lite koll

Kör själv med ett loop blue line 9fot #8 och det tycker jag fungerar bra en 9 tycker jag låter lite overkill. Vanligast e nog att använnda en 8a.

Att använda tvåhandsspö är nog inte att rekomendera har ingen erfarenhet av det själv med tror inte det pasar medoden av fiske man bedriver på kusten. Blir nog lite klumpigt.

Ska köpa en 7a till nästa säsong för att använnda vid lugna förhålande. Men en #8 är att rekomender. Fungerar ju till gädda med om du nu vill prova det.

Kommentera

Chattade med en kille nyss som också körde med klass 8 och var helnöjd med det

Kommentera

Hej, jag kör ett Loop Greyline #7 och det funkar hur bra som helst, har fiskat med det när det varit nästan storm ( i lördags tex, sedan fiskade jag med det igår också va ju kuling varning där jag var då... ) Hur som helst det funkar extremt bra även vid riktigt hård vind.

Har även fiskat tunga gädd flugor utan problem i vind med det.

Kör en 9 meters #8 loop adpated clear inter lina på spöt ( har kapat den 90 cm ).

Så om du har cirak 4500-5000 över så rekomenderar jag det spöt STARKT. Men finns säkerligen många andra spön som är lika bra och säkerligen billigare så är ju smaksak.

Kommentera

Köp inte under klass 8, rekommenderar själv en 9. framförallt, betala inte mer är 3000:- för ett spö idag. Kolla in Fly Fishermans sländor. De är bra o prisvärda... Det är aldrig fel att ha lite extra tryck i spöt om du behöver kasta en tung lina på kusten.
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Det är ju inte lätt att välja, men nu måste jag bestämma mig snart. Var ute i morse och tappade en HÖ på mitt klass 6-7
            5 minuter senare hade jag tyvärr plattsat i en Åsa-Nisse film....Fastnade med flugan och när jag skulle ner till vattnet och försöka lossa den halkade jag givetvis och slog spöt i berget
            Tur att ingen såg mig.... hann inte uppfatta hur det slog i, men jag hommer ju inte fiska mer med det spöt iaf. *KLANTDORFEN* hehe

Jag ska upp till Sthlm nästa vecka och prova ett Vision Ezone klass 8 som en kompis köpt, får bli ett beslut efter det. + ett nytt lite lättare spö
            Tur att man gillar att ge sig själv många julklappar

Tack alla för supporten!

Kommentera

Dorfen: Var det en stor HÖ? Hur djupt tog den och vad fiskade du med ?

Kommentera

Tippar på runt 2.5kg, högg på en egenkomponerad skapelse, rätt lik Zonker. Det var en omkring 4m djup lävik som den slog på.
                Första öringen jag känp på med fluga så det var riktigt skoj

Kommentera

Fan va skoj! får grattulera och hoppas du tar han nästa gång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                  29 svar
                  3 281 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg s1lvertungas  
                  Arbetar...
                  X