Regnbågar som inte nappar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågar som inte nappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågar som inte nappar

Det är så att jag var och fiskade för ett tag sen i en regnbågssjö med fluga och fick inte ett napp. Ingen som var där fick napp och alla provade olika saker så som bottenmete, spinnfiske, fluga och vanliga mete. Sjön var helt död med undantag av någon liten stackars fisk hoppade i mitten av sjön. Sjön är ca 200 m långe och ca 100 m bred. Finns bara bryggor runt om sjön, man får inte ut med båt och man kan inte vada ut i sjön pga för mjuk botten.

Vad brukar ni göra i en sådan här situation när ingen fisk visar sig eller är aktiv på något sätt (med undantag på fisken i mitten)?
    Jag har blivit mycket intresserad av insektsliknande flugor och vill gärna att likasinnade kunde ge mig tips om vad jag ska göra för att få napp.

Tack på förhand och skitfiske!

Sjunklina och sakta nära botten. Gäller att testa något nytt som bågarna där inte sett innan.

Kommentera

Eller vänta tills morgon/kväll eller natt

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
        Eller vänta tills morgon/kväll eller natt
        Glömde att skriva men var där från halv fem på morgonen till nio på kvällen men inget hände...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flyjunior Visa inlägg
          Glömde att skriva men var där från halv fem på morgonen till nio på kvällen men inget hände...
          Halv 5 på morgonen men testa nattfiske då ? men tanke på vattentemp så rör sig fisken minimalt på dagen utan lägger sin tid att äta under kvällen/natten eller svalare dagar.

Flugfiska med en svart wolly bugger en natt så ska du nog lura nån .

*förutsätter att dom har satt i fisk

Kommentera

Sjunklina och flytande fluga på kort tafs.
            Färgval, något naturligt - alltså inte skrikigt.

Då har du något som liknar mat, men agera på ett konstigt sätt, i och med att det dyka varje gång du dra i linan. för att sedan stiga.

Håll i grejorna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flyjunior Visa inlägg
              Det är så att jag var och fiskade för ett tag sen i en regnbågssjö med fluga och fick inte ett napp. Ingen som var där fick napp och alla provade olika saker så som bottenmete, spinnfiske, fluga och vanliga mete. Sjön var helt död med undantag av någon liten stackars fisk hoppade i mitten av sjön. Sjön är ca 200 m långe och ca 100 m bred. Finns bara bryggor runt om sjön, man får inte ut med båt och man kan inte vada ut i sjön pga för mjuk botten.

Vad brukar ni göra i en sådan här situation när ingen fisk visar sig eller är aktiv på något sätt (med undantag på fisken i mitten)?
              Jag har blivit mycket intresserad av insektsliknande flugor och vill gärna att likasinnade kunde ge mig tips om vad jag ska göra för att få napp.

Tack på förhand och skitfiske!
              Jag gick samma öde till mötes i helgen. Enligt sportfiskeföreningen hade 200 kg regnbåge planterats in för drygt 10 dagar sedan, innan dess ungefär 2 veckor innan det hade samma mängd regnbåge planterats in. Nu har det visserligen drygt femte gången totalt som jag flugfiskade. Fick inte ut flugan långt nog, visste inte riktigt var jag skulle leta efter fisken osv osv. Men det var rent hopplöst. Jag körde både haspel och med flugspö, men icke!

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
              Sjunklina och sakta nära botten. Gäller att testa något nytt som bågarna där inte sett innan.
              Nybörjare som man är och införskaffade ny flugfiskeutrustning för drygt en vecka sedan var också ute i helgen och möttes av ett liknande öde som "Flyjunior". Jag körde med flytlina och "sjunkfluga" (våtfluga?), det var en höjdarfluga som blev rekommenderad. Olivgrön med längre fjädrar som skulle sjunka långsamt. Jag frågar, hur vet man att flugan är nära botten? Med risk för att bli idiotförklarad så antar jag att man på något sätt måste veta hur många decimeter/meter som flugan sjunker. Om jag använder flytlina antar jag att flugan maximalt sjunker tafsens längd, korrekt?

Med sakta menar du att linan ska matas in långsamt?

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              Sjunklina och flytande fluga på kort tafs.
              Färgval, något naturligt - alltså inte skrikigt.

Då har du något som liknar mat, men agera på ett konstigt sätt, i och med att det dyka varje gång du dra i linan. för att sedan stiga.

Håll i grejorna!
              Menar du att valet av fluga ska vara en som dyker varje gång jag drar i linan och sedan stiger?

Kommentera

Menar du att valet av fluga ska vara en som dyker varje gång jag drar i linan och sedan stiger?

Just det! Precis tvärtemot hur de flesta flugor beter sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg

Just det! Precis tvärtemot hur de flesta flugor beter sig.
                  OK! Du verkar vara en hejare på det här, kör man bäst med flyt eller sjunklina och ligger du inne med fler tips så ut med dem god damnit!

Kommentera

kör en sjunklina,sedan en flytande fluga typ boobie nymph. låt linan sjunka till botten och dra sedan in försiktigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar