lax/havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lax/havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var lite komiskt att just Mats Kymling dök upp i din länk om Stjørdal. En gammal fiskekamrat till mig.......... Han konstruerade några kanonflugor för just Stjørdalselv, hehe Hans största lax i Stjørdal är en gris på 17 kg som jag fick äran av att taila på land
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Verdal har haft ett flertal rätt usla säsongen nu, vad gäller lax.. Stjördal går väl "sådär" Verkar inte tas några jättemängder öring i nån av dem heller. Men Verdal vettifan om den har haft nån vidare uppgång på bra länge.. Havsöringen verkar vara på rejäl nedgång i hela Tröndelag, säger de som jobbar på fylkesman i n & s tröndelag med. Havsöringen måste väl återutsättas i Gaula numera? kanske även Orkla?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
        Verdal har haft ett flertal rätt usla säsongen nu, vad gäller lax.. Stjördal går väl "sådär" Verkar inte tas några jättemängder öring i nån av dem heller. Men Verdal vettifan om den har haft nån vidare uppgång på bra länge.. Havsöringen verkar vara på rejäl nedgång i hela Tröndelag, säger de som jobbar på fylkesman i n & s tröndelag med. Havsöringen måste väl återutsättas i Gaula numera? kanske även Orkla?
        Du får inte bli för kritisk här i forummet. Klart du har rätt men på landsbasis (Norge) tror jag det är värre i andra områden p.g.a. att laxen har gått så kraftigt tillbaka. En ny forskarrapport visar att av 180 norska laxälvar (Nasjonale laksevassdrag) skall man i 63% av dem redusera uttaget/fångsten av lax kraftigt eller väldigt kraftigt vilket betyder att i många av dem är det inte lönt att fiska för att du inte får behålla fångsten.

Både i Stjørdal och i Verdal är det fortfarande möjlighet att fiska lax och havsöring sida om sida så att säga.
        Ta Surna som ett exempel, där jag har fiskat som mest av alla dem norska älvar jag fiskat i, är det inte längre möjligt att fiska lax enl. min mening. Det är för få lax att fiska på och har du tur kan du inte behålla mer än max 2 lax per vecka, eller tot 3 lax per säsong.
        I Gaula så är det fångstförbud på havsöring vilket betyder ett reduserat tillbud och nattfiske på havsöring existerar inte.

Någon nämnde Etneelven i Hordaland, en av mina "hemälvar" så har lax och havsöringsbestånden gått så kraftigt tillbaka att det krävs radikala insatser för att bryta den trenden (förbud mot laxodling i Etnelaxens vandringsväg). Annars hade den kunnat vara ett alternativ, helt klart.
        Orkla vet jag inte så mycket om just nu. Kanske det fortfarande är möjligt med ett kombinerat lax och havsöringfiske där. Men det måste undersökas närmare så inte statusen där liknar på Gaula.
        Alternativen ligger längre mot nord om man inte ser på dem Svenska lax och havsöringsälvarna, men dem är ju inte många!!??

Som jag sagt tidigare, bara kom med alternativ så kollar jag upp dem.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

I orkla är det förbud på havsöring och kvoterat på lax, en lax/fiskedygn eller max 10/säsong, Kommer troligen att ändras då det är kris på smålax för tredje året i rad. Totalt togs ca 2000 mindre laxar i år jämfört med förrra året.
          Nya regler på lax är nog att vänta.

/Jörgen
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ska man ha en träff för folk som bor blandat till så ligger ju för den delen Stjördal bra till och är dessutom en riktigt trevlig älv att fiska. Jag är inte kritisk till idén så sett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              I orkla är det förbud på havsöring och kvoterat på lax, en lax/fiskedygn eller max 10/säsong, Kommer troligen att ändras då det är kris på smålax för tredje året i rad. Totalt togs ca 2000 mindre laxar i år jämfört med förrra året.
              Nya regler på lax är nog att vänta. /Jörgen
              Samma status på grilse/smålax i många älvar som t.ex i Surna tyvärr.
              Det betyder att både Gaula och Orkla faller bort (om vi önskar att fiska havsöring i tillägg till lax)

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
              Ska man ha en träff för folk som bor blandat till så ligger ju för den delen Stjördal bra till och är dessutom en riktigt trevlig älv att fiska. Jag är inte kritisk till idén så sett.
              Det är mycket givande och helt ok med en diskusion här ang fakta om älvarna i Norge. Det är viktigt att se på data (och även regelverk) och välja en älv som (fortfarande?) har potensial för fiske på bägge arterna. Både Surna och Etne har varit formidabla kombinationsälvar men är det inte längre tyvärr. Dem ligger oxå mycke längre från Svenska gränsen så det är långt att köra. Då blir det allt för changsartat att välja någon av dem.

Verdal tycks vara mycket mer changsartad än Stjørdal, i varje fall då det gäller laxfisket, om jag förstått dig rätt Skalle?

Betyder att just nu ser det ut som att Stjørdal ligger bäst till för en träff? Finns masser av övernattningsplatser där typ campingplatser, hytteutleige m.m. Rimliga veckokort oxå. (och grov lax, hehe). Blir vi 5-10 pers kanske vi kunde hyra en större hytte/eller ett hus så vi alla kunde bo under samma tak. Ganska hyggligt och mer givande än i små trånga hytter. Men det ser vi då det blir allvar senare i höst/vinter. Vi måste på något sätt förhandsboka boende för annars riskerar man att upplägget spricker p.g.a. brist på övernattnings/boende-möjligheter.

Någon här som fiskat Stjørdal i år? Om ja, berätta lite hur det var.
              Senast ändrad av Flodström; 2009-09-15, 13:30.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

stjördal! ska höra runt lite. Kan nog få fram ganska bra informationer. återkommer
                www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Hur många tappra är vi nu som är intresserade??????

1, Rikard Sundelin
                  www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

2, Flodström
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X