Teknik, hjälp! (haninge/tyresö) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik, hjälp! (haninge/tyresö)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknik, hjälp! (haninge/tyresö)

sååå..har flugfiskat i några år nu men skulle behöva utveckla min teknik med olika kast etc..

Kan standard kast med dubbeldrag och "rolla" linan och så men vet inte riktigt vad nästa steg är?

Någon som kan tippsa om nya saker att lära sig/mig och kanske någon duktig fiskare i närheten av haninge eller tyresö som kan tänka sig hjälpa mig?

Alla svar mycket välkommna! =D

Behärskar du dessa kast bra.? Då behöver du inga andra kast egentligen. Åtminstone inte innan du skaffar 2 hands och börjar köra på lax och havsöring i någon älv. Då kan Spey kastet vara bra att kunna förutom roll kastet.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hur är det med underhandskast?

Kommentera

definera bra? jag har aldrig gått en kurs eller så, men linan lägger sig rakt och fint, kan placera flugan där jag vill ha den och sellan trassel på tafsen.. kan skjuta ut linan + lite av backingen... kan ju själv inte säga att "min teknik är skitbra" eller att "jag suger" för jag har inte så stor koll igentligen.. de jag vet är att, jag får ut linan + fluga och jag får fisk..

spey, alltså kunna lägga om flugan utan att dra upp hela linan i luften? ungefär som en vinklad eller styrande roll?

underhandskast, ser ut som kasten du gör med 2 handsfluga?

Kommentera

Rättelse! jag har gått en nybörjarkurs, men då kunde jag mer än läraren ville lära ut (kunde) det var väl.. dödsfött,,

Dock var det ju en nybörjarkurs och läraren kunde lixom.. -grunderna-

Kommentera

Kan du få ut hela fluglinan + litet backing rakt och presentera flugan väl som du säger, så kastar du ju bra. Så, tänker du inte börja tävla i casting? Då har du inget att svettas över. Och fisk får du ju.

Spey kast:

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-09, 09:45.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tips: Göran Andersson på Loop gjorde en gång en kastinstruktionsvideo (en + tvåhands) tillsammans med Sportfiskarna (Video av Torkel och Ingmar Norling). Kolla om den fortfarande finns att få tag på, eller om någon i Sthlm-området har en att låna ut.

Jag har den och har använt den som en del i mina kastkurser. Pedagogiskt mycket bra filmvideo. Där beskrivs många specialkast. Det följde med en bok i ämnet oxå.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Skit i 2-hands om du inte använder det. Lärdig att använda hjul principen. Gör att du kan torka flugan, vinkla bättre m.m. Watch this : http://www.youtube.com/watch?v=0QhDa...=TL&playnext=1

Kommentera

hmm, ja asså vore ju gött med någon som såg hur det gick och om jag verkligen gjorde rätt :P

jo har ju prövat lite kast som stephan dombaj gör i videon där... med att köra några cirklar/rollar i luften för att sedan dra linan bakåt och lägga ut den, klart det inte blir perfekt men bra tror jag att den ligger :S :P får se om jag hittar en kamera så jag kan filma något? kan detta fungera?

Kommentera

Klart det fungerar. betydligt enklare att se vad ens egna fel sitter om man får se sig själv på film. Då blir det enklare (och går snabbare) att rätta upp dem fel man upptäcker.
                    Det är just det kastinstruktörer är bra på: att se vad för fel man gör men det fungerar oxå på en själv då man får se hur man själv kastar.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X