Nyböjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyböjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyböjare

Hej.
    Jag har en mycke simpel fråga.
    Jag har nys böjat att öva mig på flug fiske dock bara på gräsmatte till jag har "lärt" mig lite, men jag har mycke problem med att linan smällar på tilbake kastet är dette fel eller är det inga fara??
    /Per

Hej!

Du påbörjar ditt fram kast alldeles för tidigt då. Håll koll på att linan och tafsen ligger rakt i luften bakom dig innan du påbörjar framkastet.

Tips:

Rör spöt mellan klockan 10 och kl 2 med bestämda stopp. Spöt ska jobba åt dig, inte tvärt om. Handleden, ska hållas stilla. Vänj dig vid detta med "stel" (men avslappnad) handled. Börjar du vänja dig vid att ha "Gång järns handled" istället? Då kan det bli tufft att försöka bli av med den ovanan sedan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-10, 16:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om du får pisksmällar har du inte låtit lina och tafs sträcka ut ordentligt innan du byter rörelseriktning på dem!
      Det kan bli problem av detta. Skadad tafs, knut på tafsen, skadad lina och förlorad fluga är några av bekymmerna som lurar i smällarna.

Var mera mjuk i rörelserna och innan du vänder rörelsen låt spöet få ladda sig och sen sköta hastighetsökningarna på linan samt nöj dig med att låta handleden/underramen ange rörelseriktning. Börjar du driva på extra i kasten utan att linan får sträcka ut och ladda spöet har du smällarna på plats igen.

:O)
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Framförallt, glöm inte att knyta fast en liten garnbit eller liknande i tafsen då du övningskastar så att du inte skadar fluglinan och tafsen om det blir ett piskrapp.

Kommentera

Som fireraptor skriver... Knyt på en provisorisk fluga. Rappen kommer lättare om det inte sitter nån fluga på. Vilket kan vara fallet? Försök att begränsa din handledsrörelse till ett minimum med. Detta är absolut viktigt.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ja vad ska jag säge i har ju ret...
            Jag ska bara utt och öva. Jag har inge fluga på men jag har inte heller nogot i enden på tafsen, men det kommar der nu.
            Jag tyckar att jag har bra koll på att mitt handled inte rör sig "särskildt mycke":-)
            Men jag tyckar att jag har mycke av mitt kast i axlen, är det vanligt nyböjare problem eller är det bara "min" stil.
            /Per

Kommentera

Det där med att du kastar mest med axeln, är en nybörjar grej. Du ändrar nog på det när du fått nöta litet mer med kast träningen, och känner dig litet tryggare med grejorna och tekniken.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av smutter Visa inlägg
                Hej.
                Jag har en mycke simpel fråga.
                Jag har nys böjat att öva mig på flug fiske dock bara på gräsmatte till jag har "lärt" mig lite, men jag har mycke problem med att linan smällar på tilbake kastet är dette fel eller är det inga fara??
                /Per
                Gör såhär, ta en fluga klipp av kroken på den och öva. - Lär dig att känna spöt det kommer vara ett litet gung i spöt då du har sträckt ut lina samt tafs lär dig känna igen det gunget så är du redo att dra spöt framåt.

Kommer nog slippa smällarna om du har en fluga på då den tar tyngden.. vet att det brukar smälla rätt bra när folk inte har någon fluga på utan bara kastar med lina tex.

/M
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                149 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X