Stockholms ström - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms ström

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stockholms ström

Hej, jag har blivit lite sugen på att testa lax och havsöringfiske i strömmande vatten och eftersom att jag bor i stockholm är stockolms ström nära och bra.
    Men hur är fisket där nu, går det att vada, är fisket bra?
    Det är flugfiske som gäller så lite tips på flugor vore inte så dumt, är främst intresserad av havsöringsfisket.

Hoppas nån har lite koll, tackar på förhand.

Kommentera

Hej! På ström partären och en liten bit ut går det att vada. Men se upp med luriga underströmmar som finns där! Har självt känt hur sulorna lättat litet från bottnen på en del ställen när jag fiskade där. Vadar stav och helst flyt jacka eller flyt flug väst är nog att rekommendera.

De traditionella havsörings flugorna funkar nog där. Den rosa Pattegrisen, är nog given t.ex. Jag tog en öring på 5.3 kg på en "strömmings färgad" 3 tums tub. = silverkropp, svart vinge med litet blått hår högst upp och blått hackle.

Pattegrisen (PT) ser ut så här om du inte sett den tidigare?

Har fått ett par mindre fiskar i Stockholms ström också. Men jag fiskade inte så ofta där ska jag erkänna.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-23, 13:26.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Bra info Jock Scott..kan tillägga att det finns ytterliggare info om de olika fiskezonerna i strömstararnas länk, (klicka där fiskeguiden) bla om strömparterren. Just nu är dock riksbroluckan (norrström) stängd och bara stallkanalen mot slottet öppen, ej helt optimala förhållanden för flugfiske vid parterren just nu..Ett testbart ställe är även utanför kanslihuset, alltså uppströms stallis. Att det går grov öring (7-8 kg plus) i strömmen nu är 100 %-tigt. Bombsäkert.Givetvis även lax..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-09-23, 09:52.

Kommentera

Okej, tack för alla svar, kanonbra!
          Men utanför kanslihuset är det flytring som gäller där eller går det att vada där också, vet inte riktigt vart det ligger.

Kommentera

Flytring, hehehe då dröjer det inte lång stund tills du seglar förbi Af-Chapman.
            Nä det är landfiske som gäller, d.v.s. speykastning (eller underarmskast och rollkast) som gäller. Kör med tyngre sjunkliner typ 4 eller grainsliner. Platsen är på "Gamlastan-sidan", 25-100 m ovanför norrbro där stallis börjar så att säga. Du kastar mot Riksdagshuset ca.
            En fin tid är från 4.00 till 8.00 ca om morgonen men vet inte fisketrycket där just nu? Kan vara många spinnfiskare där så här års .
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Trevlig tråd! Jag har spinnfiskat i strömmen tidigare i år och fått lite lax men aldrig flugfiskat. Men flugfisket har mer eller mindre tagit över på senare dagar så dessa tips låter bra!

Själv tänkte jag köra med guideline #7 9 fot. Kan bli jävligt tjivigt om något stort slår på men den turen för mig existerar tyvärr inte.

Appropå tur, laxfiske är väl ganska mycket tur eftersom dom slutar äta när dom går upp i systemen.... eller hur är det?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Trevlig tråd! Jag har spinnfiskat i strömmen tidigare i år och fått lite lax men aldrig flugfiskat. Men flugfisket har mer eller mindre tagit över på senare dagar så dessa tips låter bra!

Själv tänkte jag köra med guideline #7 9 fot. Kan bli jävligt tjivigt om något stort slår på men den turen för mig existerar tyvärr inte.

Appropå tur, laxfiske är väl ganska mycket tur eftersom dom slutar äta när dom går upp i systemen.... eller hur är det?
                Inte mer tur än något annat fiske diret. En del av laxen hugger väl av nyfikenhet eller att huggreflexerna triggas antar jag. Sen vid flugfiske och speciellt spinnfluga är det garanterat en stor del av laxen som tandtrådas dvs linan dras genom munnen när laxen står och gapar i strömmen för att dras igenom den tills flugan följer med och sätter sig i mungipan. (Perfekt krokning )
                Senast ändrad av theoneandonly; 2009-09-23, 20:13.
                Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Förra året rapporterades det c:a 350 laxar från strömmen, (totalvikt runt 1,7 ton, medelvikt 4,9 kg) DETTA år hitills över 50 st de flesta mellan 5-10 kg, flera över 12 kg, medelvikt 7,2 kg......Betydligt fler har tagits..Nästan alla på spinnfluga....

Som sagt, statistik och info: http://www.fiske.nu/fks/

Just flytringsfiskare brukar fö delar av året, med viss framgång vid öppna luckor hålla till i västra viken mellan skepps- och kastellholmen
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-09-23, 20:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg

Laxfiske är 99% hårt arbete och 1 % tur.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X