Hur hålla torrflugor "över" ytan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hålla torrflugor "över" ytan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hålla torrflugor "över" ytan?

Hej

Jag är en nybörjare som har börjat med flugfiske, och idag gav jag mig på torrfluga.

Det började bra (så länge jag inte landade flugan för hårt mot vattnet vilket händer ofta nu när tekniken inte sitter inne), och efter några kast så började flugan sjunka.

Ska hela linan landa fritt när man kör torrfluga, eller funkar rollkastet också?

Provade att spraya med en spray jag köpte på flugor.se, men det blev inte bättre.

Körde med Black gnat och Red Tag

Tips mottages gärna!

Kommentera

Tack, ska kolla upp det!

Är det olja som ska appliceras och låtas verka eller kan man använda det under fisket?

/John

Kommentera

Det finns massvis med sorter. Torrflugeimpregnering heter det. Finns som spray, olja och pulver.

Om du har en fiskebutik i närheten, kan de säkert rekommendera något. Jag trivs bra med pulver.

Kommentera

Hej! Pulver typ "shake and bake" som Fireraptor talar om, torrfluge fett på burk / flaska och flytande som du doppar flugan i, är de bästa och mest ekonomiska varianterna. Undvik sprayer, eftersom mycket av duschen från en spray inte kommer flugan till godo.

Det här anses som ett av det bästa "flyt medlen" av många.

Tråkigt nog, säljs inte det gamla hederliga Permafloat här i Sverige numer. Det får man beställa från England. Var och är fortfarande den absolut bästa "vid fiskevattnet impregneringen". Dvs. kort tork tid. Men Loon Aquel duger nog gott det med.

Sido tips: För rengöring och återfettning av din flyt lina, är Mucilin mycket bra. Räcker oftast om du gör det 2-3 gånger per år.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-01, 07:40.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Innan du fettar/sprayar/pudrar flugan så är det väldigt viktigt att du torkar flugan. Det gör du enklast genom att vispa flugan väldigt fort i luften (nästan så det snärtar) i 5-10 sek. Imregnera sedan flugan med ditt medel så ska du se att flugan flyter väldigt bra! Både black gnat och red tag är ganska små flugor vilket gör att dom inte håller sig flytande lika lätt som lite större flugor.

Pressentationen av flugan kommer med tiden.
            sigpic

Kommentera

silikon på burk, som länkat till funkar bra. Lägg i flugorna då du kommer till fiskeplatsen, plocka ur dom, sätt ihop spöet. Under tiden har silikonet torkat. Sen är det bara att fiska. Man behöver ändå lufttorka flugorna med jämna mellanrum. Ofta då fisk varit på så får flugan sig en slemdusch, då tappar den flytförmågan drastiskt... Prova lufttorka den lite, blir den inte bra, lägg tillbaka den i asken, byt till en annan fluga. När du sen kommer hem, ånga de flugor du använt, sen är de fräscha inför nästa sväng igen.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
              29 svar
              3 168 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg s1lvertungas  
              Arbetar...
              X