Hur hålla torrflugor "över" ytan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hålla torrflugor "över" ytan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hålla torrflugor "över" ytan?

Hej

Jag är en nybörjare som har börjat med flugfiske, och idag gav jag mig på torrfluga.

Det började bra (så länge jag inte landade flugan för hårt mot vattnet vilket händer ofta nu när tekniken inte sitter inne), och efter några kast så började flugan sjunka.

Ska hela linan landa fritt när man kör torrfluga, eller funkar rollkastet också?

Provade att spraya med en spray jag köpte på flugor.se, men det blev inte bättre.

Körde med Black gnat och Red Tag

Tips mottages gärna!

Kommentera

Tack, ska kolla upp det!

Är det olja som ska appliceras och låtas verka eller kan man använda det under fisket?

/John

Kommentera

Det finns massvis med sorter. Torrflugeimpregnering heter det. Finns som spray, olja och pulver.

Om du har en fiskebutik i närheten, kan de säkert rekommendera något. Jag trivs bra med pulver.

Kommentera

Hej! Pulver typ "shake and bake" som Fireraptor talar om, torrfluge fett på burk / flaska och flytande som du doppar flugan i, är de bästa och mest ekonomiska varianterna. Undvik sprayer, eftersom mycket av duschen från en spray inte kommer flugan till godo.

Det här anses som ett av det bästa "flyt medlen" av många.

Tråkigt nog, säljs inte det gamla hederliga Permafloat här i Sverige numer. Det får man beställa från England. Var och är fortfarande den absolut bästa "vid fiskevattnet impregneringen". Dvs. kort tork tid. Men Loon Aquel duger nog gott det med.

Sido tips: För rengöring och återfettning av din flyt lina, är Mucilin mycket bra. Räcker oftast om du gör det 2-3 gånger per år.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-01, 07:40.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera