Hökensås? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hökensås?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hökensås?

Ska eventuellt till Hökensås. E det nått att ha? Hur ofta sätter dom i fisk?

Hej!

Hökensås, har ju länge varit ett hot spot för put and take fisket.

Finns en del nice pölar att välja på.

Tar mig friheten att saxa en tråd från Edge Flugfiske forum:

Hur ofta de sätter fisk? Ja, det får du nog ringa och höra dig för.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-19, 18:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

när du ändå är dår kan du ju pröva att fiske i baltak jag tog tre fina fiskar därpå check nymf

Kommentera

Hökensås är absolut värt ett besök. Det finns många allternativ att välja mellan, typ stor fisk eller många fisk etc. Det är olika differentierade fiskekort så du kan själv välja det som passar dig bäst.

Hökensås producerar sina egna bågar vilket gör att dem oxå har kontinuerliga utsättningar.
        Tror häller inte dem berättar när det görs utsättningar i dem olika sjöarna.

Vattnen i området kommer från moräner (grusåsen) och är som regel kristallklara källsjöar. Vita linor eller I-linor typ clear funkar nog bäst.

Regnbågen i området är stridbar, garranterat. Har ju testat Hökensås och tycker det är ett av dem mest intresanta put and take-vattnen i Sverige.

Det finns oxå fina stugor att hyra så man kan bo på plats så att säga, men inte vid själva fiskevattnen.

Önskar du att hyra en egen "damm" fylld med regnbåge så kan det ordnas. Då betalar ni per kg upptagen fisk. Det har jag gjort tidigare i alla fall (flugfiskekurs för ungar).

Baltak är oxå mycket fint men begränsatt till en å-sträcka. Kan vara mycket folk där men det är alltid spännande med strömvattenfiske, en helt annan teknik än vid stilla vattenfiske.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Hökensås är defenitivt värt en tripp!

jag jobbade där 2003-2006 som säsongare, många bågar blev det!

Fisket blir bara bättre och bättre ju närmre istiden man kommer, dock blir fisket lite lurigare. Tro inte att det bara är att åka dit å fylla kortet, jag har många blankpass i bakfickan...

Nu så skulle jag rekomendera små torrflugor, typ TKK i max stl 14. en oförtyngd peacocknymph i stl 16 är min favvo-höstfluga.

Ska du spinnfiska skulle jag köra spinnfluga med flytande eller intermidiate kastdobb.

Metet så här års är totalt överlägset med maggot och tävlingsflöten! Har dragit, vet inte hur många, på matchmete-prylar inom en meter från land på maggot fiskad med känsligt flöte.

Kolla efter aktivitet (inte alltid vak) utanför vegetationsbälten, myrkanter och uddar. Fisken går VÄLDIGT strandnära i kallt vatten, om den e ostörd. Mao, var äckligt försiktig när du närmar dig vattenbrynet, speciellt vid myrkanter.
          Team El-Ge Småland
          http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Intressant info. Nizze. Jäklar va sugen jag blev att återbesöka Hökensås. Det var länge sedan jag var där och det skulle varit kul att prova det på nytt. Hmmmm Skulle gärna haft dig som guide då
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Det var ett tag sen man guideade...
              Just nu e jag helt insnöad på predatorfiske med min relativt nyinköpta båt, men jag e faktiskt rätt sugen på att dra dit innan isen. dessvärre måste pannrummet och vedskjulet fyllas, det ska jagas och fiskas med båten.
              Jag e rädd att det inte blir ett enda flugpass i år... (å jag som jobbat som instruktör...)
              Team El-Ge Småland
              http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Känner igen föregående skrivares situation. Dock hinner jag just nu inte fiska från båten heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                156 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X