Sjunklina efter båge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina efter båge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunklina efter båge

Well, spenderade 4-5 timmar på båg-sjön idag, och såg bara en fisk i ytan en gång och ingen som ville stiga.

Så tänkte beställa en extraspole och en sjunklina nu i veckan och prova lite sjunkline fiske för första gången (förhoppningsvis innan isen lägger sig).

Kommer ihåg att jag läst här om en fluga som flyter upp från botten när man fiskar med sjunklina som skulle vara effektivt, men eftersom jag inte kommer ihåg vad den kallas kan jag inte söka :P

Någon som kan länka till en tråd/ställe att köpa den/bindmönster?

tackar!

Bobbie flugor är det nog du menar.

Kommentera

Jo, det är nog Booby'n som sagt. Grymt bra fluga. Den är väl för put and take fisket vad Pattegrisen är för HÖ numer.

Bindbeskrivning:

Krok: streamer storlek 8, 10 eller 12.

Kropp Crystal chenille. alt vanlig chenille. Eller, vanlig chenille och en gles spiral crystal chenille över den vanliga chenillen.

Stjärt: en tofs ca 5cm lång marabou. Tvärt avklippt i änden

Ögon: Vit foam stav, ca 5 eller 7 mm tjock. Alt. 2 st frigolit kulor, insnodda i en bit ljus nylon dam strumpa. Finns speciella "Booby eye" stavar att köpa.

Ögon, pupill: = svart, vattenfast tusch penna.

Namnet "Booby" har egentligen inget med det Engelska slang uttrycket för en av de mer kvinnliga delarna på damernas anatomi att göra....Om nu någon med livlig fantasi trodde det? Flugan, heter egentligen "Booby trap" = Försåts mina
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-25, 20:27.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar, tutte fluga blir det :P

Kommentera

Någon HAR livlig fantasi!

Kommentera

Den har Dolly Parton som smeknamn oxå, har Jag hört.
            Finns det andra bågeflugor som man kan fiska med sjunklinan utan att få masa trassel?
            Häls /T

Kommentera

spole, lina och backing beställt - dags att fixa boobies

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Den har Dolly Parton som smeknamn oxå, har Jag hört.
                Finns det andra bågeflugor som man kan fiska med sjunklinan utan att få masa trassel?
                Häls /T
                Att undvika trassel, är nog mer en fråga om kast tekniken än valet av fluga egentligen.

Men Masken (Röd), Zonker (svart och röd) och Wooly Bugger (svart) är ju ganska säkra streamer kort iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Att undvika trassel, är nog mer en fråga om kast tekniken än valet av fluga egentligen.

Men Masken (Röd), Zonker (svart och röd) och Wooly Bugger (svart) är ju ganska säkra streamer kort iaf.
                  Nej, det var inte så Jag menade.
                  Jag menade trassel med växter och sånt skit som kan finnas på botten när man fiskar med sjunklinan och inte vid kastet.
                  Boobies flytförmåga gör att man kan fiska ovanför botten beroende på tafslängen.
                  Finns det andra flugor som går att fiska med sjunklinan på samma sätt?

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2009-10-26, 11:18.

Kommentera

O.k då fattar jag.

Ja, du kan ju iof binda flugan med krok spetsen uppåt. Då funkar ju vingen på en streamer litet som ett "vass skydd". Fungerar väl inte till 100% men hjälper en del iaf. Men för att inte flugan ska gå upp och ned. Så tror jag du ska binda in ett par ögon av kul kätting eller sådana s.k. "bly hantlar" till ögon på undersidan av huvudet i så fall.

Att binda in en liten "köl" av Tungsten är också en variant. Men var beredd på att fiska grunt med en sådan fluga med Tungsten, inte är speciellt kul. Den går till botten i express fart i stilla vatten.

Muddlers, dvs. Muddler Minnow etc. har ju lite samma flyt förmåga som en Booby btw.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-26, 11:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 139 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X