flugstorlek / vikt / linor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugstorlek / vikt / linor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugstorlek / vikt / linor

Jag funderar på att pröva på att fiska med fluga, planerar att införskaffa utrustning i viktklass 5 - 6.

Undrar nu :

1: Hur stora / tunga flugor går det att använda i denna viktklass ?

2: Rekommendationer på lämpliga linor för en nybörjare.

tacksam för sakliga svar !

Klass 5 är bra för mindre streamers, nymfer och framförallt torrflugor, storlek 6 kan man kasta ganska stora streamers med samt lite medelstora tubflugor och dylikt.

Lämpliga linor är en knepigare fråga, som nybörjare skulle jag i vart fall köpt en WF (weight forward) lina, WF linorna lättkastade eftersom dom har en mindre klump i början på linan som gör att det blir lätt att kasta ut en 10-15m utan att ha några speciala förkunskaper.

Angående märken och liknande så finns det en uppsjö med bra linor, men lägg inte ner för lite pengar på linan, den är extremt viktig vid flugfiske, ungefär lika viktig som spöet man använder. Själv så gillar jag i vart fall Scienctific Anglers linorna mycket eftersom du kan få en bra lina för ett bra pris, men fråga redskapshandlaren.

Kommentera

Fiskade en del havsöring med mitt 5/6-spö innan jag införskaffade ett 7/8-spö till detta endamål.

Det är lite knepigt att kasta och få ut de lite mer väldressade flugorna, med en klass 6-lina. Blir lite knyckigt liksom.

Krokstorleken har däremot mindre betydelse.
      Jag kör med krokar från stl 4 ner till 12 för havsöring.

Till mitt 5/6-spö binder jag flugor på krokar mellan stl 10 till 14.
      Skall nu försöka binda några Jassids på stl 18 och 20, tusan vet hur det går.
      Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

hmm . .

för att summera detta:

En klass 6 utrustning är lite mer 'allround' än en klass 5, men inte lika 'skoj' på mindre fisk .

Har kollat in dessa Vision linor: Extreme Distance & Presentation

för/ nackdelar/ skillnader med dessa ?

Kommentera

Ransaka dig själv å tänk på var du offtast kommer att fiska!

Om du fiskar offtast i rinnande/strömmande vatten: välj ett lite lånsammare spö(t.ex. loop yellow line) å en presentation lina.

Stillaståeende vatten så välj gärna ett lite snabbare spö med ryggrad å en långkastande Distance lina.

(I vilket fall är d ytterst sällan man behöver kasta mer än 20-25 m i synnerhet i rinnande där d offtast räcker med 15-20m)

D går utmärkt att kasta streamers med ett 3 spö å lina men d krävs lite mer och hellst inte speciellt blåsigt.

Den stora skillnaden mellan en skicklig å en mindre bra kastare är att den skicklige behärskar fler typer av spön(långa,korta, styva, mjuka, snabba, långsamma) å väder/vattenförhållanden. Det viktigaste för den mindre duktiga är att utrustningen stämmer med din individuella kastteknik.Svaret är att prova sig fram i början vad som känns bäst för dig...

Köp ett klass 6 spö med matchande lina så är du garderad både för nymf å streamer fiske...

Fastnar du i flufiskeheroinet så lovar jag dig att du snart har minst 3 olika spön.... ;-)

Kommentera

Tack för upplysningarna !

När det gäller typ av fiskevatten, så kan det nog bli både stilla & strömmande

det där med lånsammare spö, är det för att kunna göra 'snyggare' presentationer eller ?

Är väl lite svårt att veta sin kastteknik, så här innan man har prövat på . . !

Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse. Jag har inte tänkt att spendera allt för mycket på detta , vet ej om det är ngt jag komer att fastna för .

Kommentera

Tyvärr har jag inte ännu fiskat med någon Visionlina.

Men dock med en hel del av Loops, Guidelines, Scientific Anglers och Strömsländans linor.

En lina sticker ut, helt enkelt för att det går att åstakomma mirakelkast med denna, inte de längsta, men i övrigt vad helst en driven flugkastare kan tänka sig.
              Dessutom mycket lättkastad för en nybörjare.

Loop Distance 75
              Pris: ca 400:-

Och det är ett mycket gott betyg på en lina, oavsett pris.

Kommentera

Dyrt och dyrt?

Hur många vobblers får du till priset av en fluglina?

Hur många vobblers tappar du årligen?

Hur ofta byter du lina på spinnrullen?

Ett bra flugspö kostar inte mer än ett bra spinnspö.

Linan kan hålla i hur många år som helst.

Flugorna binder du själv.

Och det bästa, ingen stor draglåda att släpa på.

Kommentera

Originally posted by the fly

Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse. Jag har inte tänkt att spendera allt för mycket på detta , vet ej om det är ngt jag komer att fastna för .
                  Att köpa "billiga" grejor kan bli dyrt i längden. Fastnar du för fluga, vilket jag tror du gör, köper du säkert upp dig när du märker vad du handlat. Med detta menar jag inte att man ska ha det värsta men att lägga 7-800 på ett OK-set kan vara bortkastade pengar. Lägg pengar på linan och spöt. Rullen kan vara enkel i dessa linklasser.

/Pred

Kommentera

Med 'Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse' menade jag att det kan bli många olika spön & linor.

typ:
                    Om du fiskar offtast i rinnande/strömmande vatten: välj ett lite lånsammare spö(t.ex. loop yellow line) å en presentation lina.

Stillaståeende vatten så välj gärna ett lite snabbare spö med ryggrad å en långkastande Distance lina.

Jag har inte tänkt mig att köpa 'junk'

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X