jag undrar vilka nymfer eller streamers som funkar bra till harr så här års.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
nymfer/streamers till harr
Collapse
X
-
Hej!
Streamers, tror jag inte riktigt på när det gäller Harr över huvud taget.
Men väl en del gamla hederliga våtflugor i storlekarna 10, 12 och 14: fiskade snett nedströms, med mendad lina uppströms så våtflugan (och nymferna, de med) backar sig ned mot fisken ska nog fungera bra.
Våt Red Tag ( Dvs. en Red Tag med mjukare och glesare, + något mer bakåt bundet hackle än den torra versionen). Alexandra, Black Zulu, Deep Purple, Dyson, Greenwells glory, Professor, Teal Blue and Silver för att nämna några. Du kan kolla in dem här:
Våtflugor, binds på vanlig flug krok.
Ang. nymfer.
Czech nymfen, Guldskalle haröra, förtyngd husmask, Bäckslände nymf, Flickslände nymf. Peasant tail nymf, och någon enkel svart nymf med garn kropp, tunn guld ribb och litet svarta hacklestrån som stjärt och ben. Ska väl vara ett gott urval antar jag?
Storlekar från 12 till 16.
Det gäller att få flugorna att gå nära botten och så sakta som det är möjligt så här års. Kolla noga av de litet mer lugn strömmande poolerna och de djupare partierna.Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-01, 20:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Varsågod.
Skitfiske på dig nu då!
Berätta gärna hur det gick sedan.
Edit. En våtfluga till som kan vara värd att ha i asken är March Brown.Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-01, 20:23.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
- Gillar 1
Kommentera
-
Det ska de väl göra tror jag. Svårigheten, ligger väl i att kunna fiska dem tillräckligt sakta i litet mer kraftigt strömmande vatten bara. Men pröva i de lugnare poolerna och strykorna. Ha bara någon form av napp indikator en bit upp på tafsen. En tuss torrfluge olje impregnerad, Antron eller Poly garn i någon bra signal färg, eller en stor och väl synlig torrfluga funkar bra till det. Det finns även färdiga sådana indikatorer att köpa för en relativt billig slant.Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-01, 20:40.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag har då aldrig haft någon större framgång med streamers de gånger jag prövat. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.... Som din vita Zonker
Även den större Harren är ju ingen rov fisk. Den är strikt insekts ätare så vitt jag vet iaf. Men Harren du fick, blev väl nyfiken och ville pröva på en mer exotisk rätt kanske?
Edit. Var Zonkern du körde med ganska liten kanske?Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-01, 21:59.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
347 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg