vilket flugspö??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilket flugspö???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En hyfsad förklaring av IMX, GLX, Slate etc etc kan lätt bli lite rörigt

Kommentera

Förvirrande med spöna.. GL3 är ju ersatt av Mahogany. IMX slate är ju den man köper som klinga. Slaten skall ju vara lite vassare än GL3. Vet inte om man märker nån skillnad faktiskt :-)

Skall kasta in mitt spö uppe i Leavasjokk i sommar.
      Lite kuriosa om spöet som jag byggt.
      Loomis IMX slate, 3 delat, 9 fot, klass 6-7, rullfäste i nickelsilver (Struble), cocabola inlägg, mörkbruna lindningar, enbenta ringar i gunsmoke.
      Knappt man vill använda spöt!! Men fint blev det och värt varenda öre!!!

Kommentera

Du kan köpa en GL3 från de Amerikanska internet-sidorna för 2000 !

Kommentera

men det tillkommer moms och tull så det blir lite dyrare än 2'.

Vilken spö man föredrar är helt upp till fiskaren. det spelar INGEN roll om man är erfaren eller inte. Vissa, bl.a. jag, gillar mjukare spön, vissa gillar styvare. GLX är styva spön och än så länge har jag inte hittat ett enda GLX som passar mig. Om jag får vara väldigt kritisk till ditt uttalande så tycker jag det är idiotiskt att säga att ett visst spö är bäst. Mycket beror på situation, kaststil etc. Det är bara till att prova de spöna i den prisklassen man tänkt sig så får man se vilket som passar. Men GLX är knappast bäst, det finns många andra fina spön, stirra dig inte blind på priset och tro att det är bäst bara för det är dyrt.

Kommentera

Originally posted by yoxler
            Om jag får vara väldigt kritisk till ditt uttalande så tycker jag det är idiotiskt att säga att ett visst spö är bäst. Men GLX är knappast bäst, det finns många andra fina spön, stirra dig inte blind på priset och tro att det är bäst bara för det är dyrt.
            Det är inte bara min åsikt om att GLX är den topkalsen, bästa,ultimata etc. etc. ..... spö !

Även om det är "idiotiskt" så står jag bakom det jag har sagt !!!
            illgustaf .........börja med GL3 ........du kommer bli mer är nöjd !
            Det finns hadlare från USA som kan hjälpa dig med tullen med !

mvh

Kommentera

Ja det finns ju än fler dyra spön än de redan nämda för den som inte vill ha ett LOOP.

Jag har ytterligare en följd fråga. Vilken typ av lina har du tänkt dig? Torr, sjunk osv. Kommer du att byta rulle eller spole efter hur omständigheterna är eller kommer du att växla mellan kompetta utrustningar med ett för linan väl avstämt spö. Alla spön presterar inte lika bra med alla linor eller hur? Vissa linor och spön går bättre ihop har jag hört.
              Hur kommer du att göra?
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Temple Fork Outfitters spöne!
                Finn en butik som har dem, og prøv dem, kanaon stenger!
                Har testa Ticr og professional, endte opp med å kjøpe prof. stanga. Anbefales!

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

alpina-> Hur många GLXer har du testat? varför tycker du de är bra. Bara för DU tycker de är bra så betyder INTE det är spöna är bäst. Hade dom varit det hade jag älskat dom och det gör jag knappast. O sånna tester som du hänvisar till finns massor om måååånga spön. vad man anser om ett spö är högst individuellt.

Jag hittade flera stycken artiklar om Okuma Integrity där den fick toppbetyg, så då måste det vara den bästa rullen för det säger ju proffsen!? Ett tips är att inte lita på vad andra skriver, känn och testa själv. Är det nu det bästa för dig så är det bara till att gratulera!

Kommentera

LOL.. seså.. nu lugnar vi ner oss

Kommentera

Originally posted by Wildcard
                      LOL.. seså.. nu lugnar vi ner oss
                      varför? gött med agressiva diskussioner. det är ju trist o vara trevlig hela tiden

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X