vilket flugspö??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilket flugspö???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by yoxler
    varför? gött med agressiva diskussioner. det är ju trist o vara trevlig hela tiden
    sant yoxler.......

Ok, om vi säger att Loomis är inte bäst........!?
    Ja, jag har GL3.....9"-6#
    Alla handlare jag pratade med, har sagt liknande........man ska börja med GL3....För att GLX är styv och är inte kanske för nybörjare...........det va det enda jag tänkte på !
    Det är kanske idividuelt men absolut inte "idiotiskt"........ det är väl smaksak........men........jag tänkte bara ......alla jag har frågat : " Den bästa flugspön är: ?? ......svaret är Loomis...99% ....
    om det nu är fel ...så är det inte jag man skal klaga på

mvh
    Senast ändrad av alpina; 2004-08-05, 08:51.

Kommentera

nä GLX är inget nybörjarspö, det håller jag med om. Jo jag har GL3 själv och är kanonnöjd med det spöet, men det är iom att det är lite mjukare. Så om jag fick ett spö idag skulle jag hellre ta ett GL3 än ett GLX... Om jag skulle köpt ett nytt topp-of-the-line-spö skulle jag nog mer kollat på Sage. Dom har dumpat priserna i europa så de är mycket prisvärda. Dom har ett SLT som ska vara kanonfint och mjukt. Ska försöka hitta ngn som har det inne och provkasta.

Det har blivit så förbannat inne med hårda styva spö, smala linbågar och att man ska kunna kasta så långt som möjligt. Jag kör hellre med mjukare o mysigare spön.. o sen om jag kommer ett par meter mindre ut, so what.

Kommentera

Originally posted by yoxler
        Det har blivit så förbannat inne med hårda styva spö, smala linbågar och att man ska kunna kasta så långt som möjligt. Jag kör hellre med mjukare o mysigare spön.. o sen om jag kommer ett par meter mindre ut, so what.
        sant......

Jag tänkte fråga dig yoxler......har du provat Thomas & Thomas ?
        Är det bra grejer ?

mvh

Kommentera

jo dom ska göra bra spön! Jag har tyvärr inte fått äran att kasta med något så jag kan inte uttala mig. Men jag har pratat med en grabb som har och är kanonnöjda. T&T Helix var det nog snubben hade.

Jag tror det finns kanonspö från alla spötillverkare, loomis, sage, hardy, T&T, st coix etc etc. Det gäller bara o hitta ett spö som passar en själv.

Kommentera

absolut sant..........problemet är att man inte ha alla spöna på samma stället så det är svårt att avgöra !
            Man glömmer lätt hur det andra spön kändes från den "andra" afären !

Vad gör man då ?

mvh

Kommentera

ja det är ju alltid svårt att jämföra när man itne kan testa båda spöna samtidigt. Men testa spöna med fluga, flugor som du tänkt använda till spöet för o få en så rättvis bild som möjligt. Du kan ha med dig ett eget spö som referens och jämför med det, när du sen testar ett annat spö så jämför du åter igen med referensspöet, det kan nog underlätta.

Kommentera

bra tips......tack

Vilken är din favorit spön?

mvh

Kommentera

Det är lite olika, har itne kunnat köpa mina favoritspön

Bland de mindre spöna så gillar jag skarpt Loomis stream dance, inte GLX varianterna utan de billigare vanliga.

jag är kanonnöjd med mitt GL3 12.6 #8/9 till mindre lax/hö-fisket.

något favvo-gäddspö har jag ännu inte hittat, emn jag är väldigt sugen på att testa sage slt. eller loomis gl3 i de klasserna.

Kommentera

Mitt råd som alltid när det gäller flugspö..
                    Utgå från ett kavlitetsmärke och i en prisklass du kan klara av.
                    Hitta spöt som passar din "kast-rhytm" och fiskestil, så du kommer trivas med spöt.
                    Om det sedan står Sage, Hardy, St Croix, RST eller Grön Ost på klingan är faktiskt rätt ointressant när det gäller toppkvalitetsgrejjorna..Det är den personliga feelingen som avgör vilket märke som slutligen öppnar din pluska..

Kommentera

Yoxler..Tror vi skrev lite samma sak fast på olika sätt där.. ;o)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X