Flugbindning - på mitt vis (rekommenderas) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindning - på mitt vis (rekommenderas)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindning - på mitt vis (rekommenderas)

Jag har fiskat fluga i 15 år men aldrig varit intresserad av att binda mina egna flugor/kreationer. Efter att ha läst mycket om andra fiskare som känt total lycka av att få fisk på egenbundna flugor har jag beslutat att göra ett försök och eftersom jag nu lagt ned drygt fem tusen kronor på material är jag tvungen att lyckas.

Det som jag tror får mig lyckas är Lars Bergkvists - Flugbindning på mitt sätt. En utomordentlig handledning till nybörjaren och säkert till de som bundit en del också.

Boken inleder med att gå igenom de vanligaste bindmaterialen och verktyg. Varje kapitel börjar med "basic" entomologi och en del fisketips för flugan. Därefter illustrerar LB med fina färgbilder en steg för steg anvisning om hur du ska få fast fjädrar och garn på din krok. Utförliga bekrivningar listas på alla flugor som binds likadant.
    Den tar upp "alla" nordiska inseketer för öring, röding, regnbåge och harr, i alla stadier.

Trots att jag betalat 550 kronor (andra utgåvan) för boken ser jag det som väl investerade pengar både idag och för framtiden.

Rekommenderas starkt.
    Senast ändrad av Pred_Ce; 2004-02-07, 23:26.

du menar flugbindning på mitt sätt tror jag!

Kommentera

Lägga ner 5000 innan man vet om man tycker det är kul, det var vågat det!

Kommentera

Originally posted by c&r
        du menar flugbindning på mitt sätt tror jag!
        Tack för att du rättade mig.

Originally posted by MastaPike
        Lägga ner 5000 innan man vet om man tycker det är kul, det var vågat det!
        Nja, intresset har väl funnits. Intresset/ orken att lära mig kanske inte varit på topp. Köpte ett bindar-set när jag började fiska efter fluga men det blev mest "skit" av flugorna. Orken att lära mig försavann. Nu känner jag mig mer eller mindre tvingad att lära mig. Med hjälp av denna bok börjar jag fylla på askarna till säsongen.

Kommentera

LÖyckades härförleden komma över första upplagan. Jag är impad av den. Den ger mig inte alla svar. Jag behöver mycket mera basic än så för att fatta men när jag väl kommit igång så lär den räcka länge. Svaren jag söker är nog mera av ren handledare natur. Och man kan ju inte begära att Lennart Bergqvist själv ska kliva ut ur boken för att visa hur jag bäst ska hantera prylarna och vilka hårtussar och duntottar jag ska välja i butiken.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har flugfiskat i två år och jag binder mina egna flugor.grymt kul när man får fisk å vet att man själv har gjort flugan.lycka till

Kommentera

Men för jössenammen, internet översvämmas ju av siter som visar hur man binder flugor. Små filmsnuttar som är mycket lätta att göra efter.

Börja med att kika på denna sida, filmerna hittar du längst ner i högra hörnet på startsidan.

Har man väl lärt sig handlaget på ett par tre olika flugor, så går resten av sig själv.
              Sen inträder ju det allra roligaste, när du börjar hitta på dina egna mönster, så småningom.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Gratulerar till ett bra köp, Pred_Ce. När jag i början av 90-talet gick en studiecirkel i flugfiske hade vi just "Flugbindning på mitt sätt" som bas får de flugor vi band, 10 år senare så och en hel del (om än bitvis sporadiskt) flugbindande och ett antal flugbindningsböcker senare så har jag ännu inte hittat någon som är bättre varken i upplägg eller layouten, den är helt enkelt outstanding!

Kombinerar du den dessutom med dessa två titlar så kommer du att klara dig långt:
                För att fatta vad det är man binder; "Flugfiskarens insekter" av Ulf Pierrou & Thommy Gustavsson ISBN 91-86786-21-0 samt för att fatta vad katten som hela tiden går fel när flugan landar framför fötterna eller i mössan på en istället för framför nosen på fisken; "Konsten att kasta fluga" av Mel Krieger ISBN 91-7586-467-3. Där Pierrou och Gustafssons bok bjuder på all entomologi man kan tänkas behöva så har Krigers bok bilderna och instruktionerna som gör att man kan räkna ut vad som hela tiden går snett.

(Detta inlägg blev bra mycket längre än vad det var tänkt, men när jag ändå är igång så...) Tilläggas kan att för den som tänker sig iväg till bokhandeln för att handla en bok om flugkastet rekomendera jag i alla fall Kriegers bok framför "Bättre flugfiske" av bl.a. Göran Andersson ISBN 91-86786-26-1 då jag helt enkelt tycker att Kriger förklarar på ett enklare och i alla fall för mig mer lättfattligt sätt, där Andersson istället går igenom själva kastet på ett så teoretiskt sätt (om än med bilder) att det nästan blir svårare att fatta hur katten man ska bära sig åt.

Kommentera

Håller med, Anderssons bok vänder sig nog inte till den som inte har förstått kraftöverföringens första grunder.

Men Anderssons bok togs ju fram tillsammans med Sportfiskarna och ska absolut kombineras med filmen som hör till boken.
                  Jag tycker allt att min tecknik utvecklats tack vare denna combo och då hade jag redan flugfiskat i 13 år.

Men som sagt kanske inget för nybörjaren.
                  Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Jag tycker också att den boken är outstanding! det var den jag lärde mig binda från. Visst kan man hitta alla mönster från nätet idag men det slår inte en go bok Jag köper hellre en bok o bläddrar lite i.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X