Flugtafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugtafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den skillnaden som en taperad tafs gör är ju till stor del presentationen av flugan. Har du en lång nylon med samma diameter så får man sämre presentation av flugan, något som spelar roll när man fiskar efter skyggare fisk.

Min erfarenhet är att detta inte spelar någon roll vid gäddfiske. Färdigtaperade tafsar är ju svindyra. Jag körde med sådana ett kort tag och hade då satt på extra 0.5m med egen nylon så jag slapp klippa av den taperade tafsen. men jag tycker inte det spelar någon roll och det är enklare att använda sig utav vanlig nylon. Det är billigare och man kan sätta på en ny fräch lina vid varje tur utan att det ska kännas i plånboken.

Jag kör nu nästan uteslutande med flytlina och super fast sinking tafs på det + ½m 0.25 och sen 10cm wire. Drar jag in direkt när flugan landat så går den ytligt, och vill jag att den ska fiskas djupare så väntar jag bara och låter den sjunka.

Kommentera

Originally posted by yoxler
      Den skillnaden som en taperad tafs gör är ju till stor del presentationen av flugan. Har du en lång nylon med samma diameter så får man sämre presentation av flugan, något som spelar roll när man fiskar efter skyggare fisk.

Min erfarenhet är att detta inte spelar någon roll vid gäddfiske. Färdigtaperade tafsar är ju svindyra. Jag körde med sådana ett kort tag och hade då satt på extra 0.5m med egen nylon så jag slapp klippa av den taperade tafsen. men jag tycker inte det spelar någon roll och det är enklare att använda sig utav vanlig nylon. Det är billigare och man kan sätta på en ny fräch lina vid varje tur utan att det ska kännas i plånboken.

Jag kör nu nästan uteslutande med flytlina och super fast sinking tafs på det + ½m 0.25 och sen 10cm wire. Drar jag in direkt när flugan landat så går den ytligt, och vill jag att den ska fiskas djupare så väntar jag bara och låter den sjunka.
      Man tackar mycke nyttigt här.
      I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

Åhå, kanske de fysikaliska lagarna skall klarläggas.

Fluglinans energi avtar ju för varje meter den fortplantas, genom loopens progress.

Det innebär att linan måste bli tunnare och tunnare för att den kvarvarande energin skall orka räta ut linan och i slutändan tafsen och flugan.

Glöm aldrig bort att det är linan som kastar och ju tyngre fluga du har destå högre linklass måste du använda, för att få sträckning på tafsen.
        Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        149 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X