Dumt att börja med gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dumt att börja med gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dumt att börja med gäddflugfiske

Har aldrig testat flugfiske, börjar dock bli sugen på att testa och i så fall efter gädda. Kan vara gött att ha något att variera jerkandet tänker jag.

Men då till min fundering, är det dumt att börja med gäddflugfiske utan att ha lärt sig flugfiska innan. Verkar ju som att det är en viss skillnad på att flugfiska gädda jämfört med andra arter. Kan det vara svårt att lära sig flugfiska med de lite större flugor man använder till gädda? Frågan är väl egentligen om det är bättre att köpa en lite klenare utrustning typ klass 5-6 och lära sig det innan man ger sig på att flugfiska gädda.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Det tycker jag inte. Köp ett flugset anpassat för gädda, du kan ju börja med att fiska med lite mindre flugor i början, sen gå på dem större när du lärt dej kasta!
    www.amofishing.blogspot.com

Kommentera

Jag började mitt flugfiske med gäddfiske... Nu har jag slängt mitt jerkspö..

Kommentera

Håller med övriga inga problem att börja med gädda, snarare enklare då du inte behöver ha så fin presentationsteknik som för öring och annan ädelfisk och den är inte så bra i början, gädda bryr sig ine om att det plaskar i nedsalget snarare tvärsom bara en fördel!!

Börja med lite mindre gäddflugor och träna in kasttekniken med dubbeldrag och sedan kan du öka på flugstorleken och köra med 15-30 cm.

När du väl börjar och har fått känna på hur kul det är att fånga gädda på fluga så är det överhängande risk att du är fast för gott

Kommentera

Jag håller inte riktigt med amopikes råd här. Av den enkla anledningen att flugfiske handlar till 90 % om teknik och koordination. Lättare spön och linor ger dig mycket mer känsla för en rätt kastteknik än en grövre utrustning. I början ska du bara koncentrera dig på att få ihop alla rörelser och du behöver öva mycket och länge. I det perspektivet så är det lätt att se fördelen att prylarna är så lätta som möjligt och att du skonar dina handleder, axlar, armbågar osv.
          Och att köpa färdiga nybörjarkit är inte alltid det bästa, då det är sisådär med anpassningen i dessa ibland. Bättre att kolla in och testa vad som är de mest prisvärda prylarna på marknaden och prata med flugfiskare vilka prylar som är har okej funktion i budget sammanhang.
          Men det är bara min egen erfarenhet jag utgår från och det finns garanterat de som lärt sig flugfisket konst med gäddpåkar och laxyxor också.
          sigpic

Kommentera

du kan börja med gäddgrejer direkt !visst mkt teknik men du lär dig snabbt med bra grejer !testa någons grejer innan du köper bara.....lycka till

Kommentera

He, he, he!

Så snart du tagit din första Gädda på fluga, Kommer det snart att finnas en annons med dina jerk grejor till salu. Välkommen till ett livs långt medlemskap i de flug fiske beroendes klubb!

Håller med let'sgofishingtoday.

Jag tycker nog också att du ska plocka ihop ett Gädd kit som inte ska behöva kosta skjortan och är relativt lätt. Men inte är typ Hobbex eller Jula postorder kvalitet heller då. För mycket av "budget prylar" och jag tror du ledsnar på det hela ganska fort. Speciellt om spöt och linan är mindre bra.

( Jag minns fortfarande det läskiga Abu flug kitet Lapplandia med ett mega styvt, blått, glasfiber flug spö som du kunde slå ihjäl en 10 kg Lax med. Och den bly tunga, trekantiga Abu flug rullen. IRRRRK! DET kitet, tog lusten ur många flugfiske noviser kan jag lova! )

Men här har du faktiskt ett vettigt kit du kan växa med också:

Guideline Explorer Set 9,3 fot # 7/8 pris: 1 699 kr

"4-delat lättkastat spö med Guidelines Reelmaster rulle, Enter WF flytlina, backing och DVD film. Levereras i tub med plats för spö och rulle."

Titta under "flugfiske" och "flugfiske set".

Bra kit för Havsöring med.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-09, 23:44.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nej för fan jag kommer naturligtvis inte köpa något skitset. Är det något som kan förstöra en ny hobby så är det när man köper någon riktigt billig prova-på-skit.

Jag har kollat lite på Loops Pike Booster set om jag skulle gå direkt på Gäddutrustning.

Verkar som att det finns två läger i den här frågan. Men hur funkar det med tafsar som är avsedda för gädda ihop med en utrustning på klass 7-8? Blir det svårt att få en tillräckligt tjock tafs att lira ihop med en lättare utrustning.

Kommentera

Visst är PikeBooster setet väldigt nice. Men tycker att letsgofishingtodays tips om att du ska börja med litet lättare grejor är sunt. Stå och kast träna med ett klass 8/9 spö med en WF 9 Gädd lina kan vara litet over kill och jobbigt kast tekniskt sett för en nybörjare.

Och att lägga upp ca 3000:- på ett start kit när du inte ens prövat på flugfiske är kanske litet i häftigaste laget också?

Och tafsar / tafs material och en eller 2 fyllda askar med gädd flugor är ju sådana "måste grejor" som du måste skaffa hur som helst uppe på spö / rulle / lina kitet hur som helst. Där, ramlar ytterligare 300 - 400:- iväg.

Den fyllda asken "Krokodilen" från Flugor.se ser bra ut t.ex. Kostar 225:- st.

Idag finns det wire tafs och wire, tafs material som är nästan lika smidigt som nylon och som funkar även för de litet lättare Gädd grejorna.

Sameo Gädd tafs kostar ca 60 Kr st. Du ska nog inte köpa färre än 3 st iaf.

Guideline Explorer kitet innehåller ett spö med bra ryggrad utan att bli trist flagg stång för det.

Det kitet kan du som sagt växa i ett bra tag. Må vara att du bör undvika de största Gädd flugorna med natur hår typ Zonkers etc. Men annars lär det inte vara några problem.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-10, 11:18.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag köper hellre kvalité från början än köper något halvtaskigt set som jag ändå kommer att vilja byta ut om jag fastnar för det. Dock tycker jag att det låter vettigt att börja med en lite lättare utrustning, det var ju i dom banorna jag funderade från början. Det verkar ju som att Guideline setet är hyfsat prisvärt, får väl ta och kika runt lite. Finns det några andra bra alternativ i klass 7/8?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X