byta tafsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

byta tafsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag diggar lite längre tafsar än 9 fot så jag köper tafsar med större buttend och förlänger
    med tafsmaterial. buttend = 0,20 + blodknut med 0,18 tafsmaterial (t.ex)
    och när jag väl satt på flugor så jag är framme vid buttend så knyter jag på en ny 0,18 (t.ex)
    har även 0,66 som jag förlänger med i andra änden också (rekomenderar nog hellre det då det "stör" mindre vid torrflugefiske med ett V på ytan)

en tafssträckare är också riktigt bra att ha.

att byta tafs från 9 till 12 kan vara bättre än att byta till en helt annan fluga när det inte
    nappar. samma gäller för att gå ner/upp i storlek på fluga, tafsen är en viktig detalj mao,

olssonsfiske.se säljer tafsar för 25:-, de funkar bra.
    knyter man egna så får man ofta små V:en när man finlirar med torrflugan för att locka till sig fisken.

tackel till czechnymffiske kan vara bra att ha en annan färg på droppningen då kan man trassla ut det lättare

det är "mycket" med de här med flugfiske men det är det som gör det så roligt.
    Senast ändrad av ewertus; 2010-02-28, 12:49.

Kommentera

tack så mycket

Kommentera

Själv kör jag ögla i ögla - metoden på mina köpetafsar, alltså en spets med ögla 0.18 som jag kör i 0.20-0.22 änden på tafsen med ögla... så blir aldrig grundtafsen kortare.

Kommentera

ok, hur ska jag knyta fast flugan?
          gärna en sån bild som jock skott hade

Kommentera

Clinch knuten är lätt att göra....Även i dåligt ljus. Vill du ha en mer styrande knut till nymfer och streamers? Då är Turle knuten bra. Tänk på att fukta nylonet innan du drar åt.

Clinch knuten:

Turle knuten:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack så mycket

Kommentera

Varsågod

Kommentera

ska jag ha nått medel på flugorna när jag fiskar med dem

Kommentera

Ja, på torr flugorna ska du ha någon slags impregnering.

Denna är mycket bra om du impregnerar flugorna 24 timmar innan andvändning.

Water Shed:

"Duck grease" är bra när du behöver snabb behandla / bättra på för impregneringen av flugorna (eller fetta tafsen) nere vid vattnet. Men Water Shed är en jätte bra förbehandling.

Du hittar både Duck grease och Water Shed i länken ovan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-01, 15:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Tack för förtroendet! (lyfter på hatten).

Jag tycker du ska skaffa några 25 meters spolar med nylon lina. Och göra dina egna tafsar. Blir billigast i längden.

Lämpliga dimensioner: 0.35, 0.25, 0.20, och 0.18. Kan vara bra att ha en spole 0.16 eller 0.15 också.

Bygg tafsar enligt följande (Gäller för Aborre, Harr, Regnbåge, Röding och Öring).

1m 0.35, 80cm 0.25 och resten ner till ca halva hand taget 0.20 eller 0.18 Alt. tunnare än så.

En standard tafs, ska vara lika lång som från toppöglan och ner till cirka halva handtaget. Vilket på ett 9 fots spö blir en total längd av ungefär 8 1/2 fot = 2.60m.

Du kan, ibland behöva köra en 12 fots tafs, när du fiskar med små nymfer och puppor från storlek 16 och mindre. Då är det bättre att förlänga den tjockaste och mellan delen mest än den tunnaste spetsen på tafsen. Annars kan du få problem med att få ordentlig sträckning på tafsen. Sträckt tafs är mest viktigt vid torrfluge och nymf fisket.

12 fot = 3.7 m

Du knyter lämpligast ihop de olika tafs delarna med "kirurg knuten":

Gör en liten ögla längst fram på flug linan genom att ta bort litet av ytan på ca 3 cm av lin spetsen med hjälp av kemiskt ren Aceton Använd sedan linans kärna till att göra öglan av. Droppa också på litet vattenfast kontakt lim på knuten och jämna ut limmet med en nål eller trä sticka.

Använd inte express lim! Det blir för hårt och vasst och kan till slut skära av linan.

Om du sedan gör en ögla på den grövsta delen av tafsen också. Då går det fort att byta.

Nu när du ju redan har en färdig tafs. Skarva bara på litet 0.20 eller 0.18.

Tänk på att nylon är färsk vara och du bör byta ut hela tafsen några ggr per säsong. Förvara nylon linan mörkt. UV ljus försvagar nylon i längden.
                      Jag svarar på en tidskapsel nu vet jag men samtidigt är detta fortfarande bland den bästa infon jag hittar på ämnet än idag.

Jag hade lite funderingar. Du börjar på 0.35mm, men om jag kollar på mina köpe-tafsar så börjar den på ca 0.6mm. Efter lite undersökning hittar jag att butten bör vara ca 70% av fluglinans diameter vilket också stämmer då min lina råkar vara 0.8mm i diameter. Så min fråga är - hur ska man tänka här? Eller spelar det inte så stor roll så man gott kan börja på 0.35?

En annan fråga; Kommer man få mer trassel med knutarna för varje sektion vid kast som nybörjare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                      29 svar
                      3 095 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg s1lvertungas  
                      Arbetar...
                      X