Reda ut lite begrepp - nybörjarhjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reda ut lite begrepp - nybörjarhjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reda ut lite begrepp - nybörjarhjälp

Har börjat få grepp på klasserna vad gäller spö och rulle… men när det gäller lina, backning och tafs så är det grekiska för mig, likaså vad gäller flugor.
    DT, WF, Skjutklump, tapering osv. är begrepp som jag börjar förstå vad de innebär, men problemet är väl mer när/var dessa skall appliceras på det verkliga fisket. Sjunkande vs flytande osv. osv.
    Helt enkelt…vad använder jag var och när?

Jag förväntar mig inte att någon skall sitta och förklara allt detta för mig här, lite jobb får jag göra själv. Däremot skulle jag vilja ha tips på någon vettig och hyfsat nyskriven bok eller DVD som tar upp alla dessa begrepp. Jag behöver inte kunna allt på en gång, men det är kul att lära

Ödmjukast!

O.k. ska försöka bena ut begreppen litet för dig.

Backing: Oftast av spunnen dacron. Reserv / back up, lina som fisken kan dra ut under kampen om nu inte 30 m fluglina räcker till att få hejd på den? Vanligaste dimensionerna, 20 pund = ca 9.4 kg. Funkar för Abborre, Harr, Regnbåge, Röding och Öringfisket. Man brukar ha ca 50 yards = 45 m backing på rullen då.

30 pund backing = ca 13 kg brott styrka. Funkar för Gädda, Lax och Havsöring.

Ca 100 - 150 yards är normalt vid Lax och HÖ fisket. 100 yards = 91 m ca.

För Gädda räcker det vanligtvis med 50 yards 30 pund backing.

Flug linor: DT linan eller som den egentligen heter "Double Taper" har kast klumpen mitt på linan. Är den äldsta varianten. Fungerar bra när du inte behöver kasta långt och snabbt som vid sjö flug fiske t.ex. Presenterar torr flugor och nymfer mjukare och mer precist än de andra lin typerna. Så den passar bra i små till medel stora, strömmande vatten med skyggare fisk. En annan fördel är att DT är litet lättare att hålla en lång DT lina i luften än en WF eller Long belly.

Du kan också vända på en DT när ena spetsen börjar visa tecken på slitage.

WF (Weight Forward) linan, har kast klumpen längst ut i ena änden av linan. Skjuter snabbare och längre än en DT men brukar landa litet mer oprecist och klumpigt än DT linan. Troligen den mest använda lin typen idag.

Longbelly linan, är en hybrid mellan DT och WF. Har i stort sett det bästa egenskaperna från de andra linorna och mycket litet av nackdelarna. Klumpen sträcker sig från ena änden av linan till mer eller mindre mitten. Kan vara en aning jobbig att hålla i luften med mycket lina ute om man inte är en van kastare. Inte heller speciellt rolig i kombination med ett mjukt hel aktions spö.

Kast klumpar, är lösa flug line klumpar med en ögla på som du kan koppla till en rak, så kallad "running line". Fördelen med den modellen, är att du kan välja en flyt eller sjunk klump till samma flug / running line genom ett ögle system. Så, i realiteten kan du ha flera olika typer av linor i en och samma fluglina. Nackdelen, är att den kan upplevas som litet "slängig" när du kastar. Beror helt och hållet på hur bra running linen är matchad med den aktuella klumpens tapering och längd.

Flyt linan: Används för torrfluge fisket + grunt fiske med nymfer och streamers. Du kan iof variera djupet du fiskar nymfer och streamers något genom attt förlänga tafsen mer eller mindre. Men man bör ha en sjunk lina eller en Intermediate som kompliment. Flyt linan, är den viktigaste linan att ha från början. Därför levereras färdiga start kit alltid med en sådan.

Intermediate. Mycket sakta sjunkande lina som nästan svävar ner. Påminner litet om de gamla silkes linorna. Man kan fetta hela eller delar av den och använda den som flyt lina eller sink tip till nöds (iaf så länge lin fettet gör verkan).

Ett bra kompliment till flyt linan vid sjö flug fisket. Om nu inte sjön är djup vill säga? Då får man ha litet tålamod med att vänta in Intermediaten tills den kommer ner på rätt djup.

Intermediate är också en bra flug lina för kust fisket, då den inte åker lika mycket upp och ner med vågorna som en flyt lina kan göra. Lättare att hålla bra kontakt med flugan med en Intermediate då.

Sink tip. En lina som har 2/3 delar till 3/4 delar flytande lina och en sjunkande spets. Fungerar fint i grundare, strömmande vatten t.ex. där man vill ha kontroll på sjunk delen på bästa sätt. Dock inte att rekommendera vid hård ström, då flyt delen tenderar till att trycka upp sjunk delen. Ja, om nu inte den sjunkande delen är en mycket snabb sjunkande variant vill säga?

Brukar fungera bra i grundare sjöar och dammar med.

Sjunk linan: Här finns det allt från slow sink (Sjunk klass 1 och 2) till normal sjunk (Sjunk klass 3 och 4) till snabbsjunk. Och så det riktiga stryk järnet "Deep Water Express". Den senare, är rätt otrevlig att hantera p.ga. klumpens extrema tyngd. Men har sin plats vid ström vattens fiske med högvatten och mycket hård ström, där man vill kunna hålla flugan nära botten. Typ Havsörings fisket på våren i älvarna.

Sjunk linan, är bra att ha tidigt och i slutet av säsongen då vattnet är kallt och fisken oftast går djupt. Likaså när vatten tempen överstiger 15C+ Och fisken står och trycker i djup hålorna.

Taperingar, är en fråga om kast klumpens längd och utformning. Finns ett antal varianter inom DT, WF, Longbelly. Olika tillverkare har sina egna patent lösningar på detta som de tror på.

Tafsar:

De vanligaste tafs tjock lekarna vid Abborre, Harr, Regnbåges Röding och Öring fisket är 0.20, 0.18 0ch 0.15.

Enligt det gamla "X-systemet" är 0.20 = 3X, 0.18 = 4X och följdaktligen 0.15 = 5X.

Till Lax och Havsöring, är det 0.35 och ner till 0.25 tafs spets som gäller.

För Gäddan, gör man klokast i att köra med Wire spets 9 till 15 kg. ca 20 cm.

Sedan finns det alla möjliga uppfattningar om man ska köpa färdiga, flyt och sjunk tafsar. Eller om man ska köpa ett antal 25 meters spolar i olika dimensioner och knyta sina egna tafsar. Jag tillhör den senare skolan på gott eller ont? lol.

Flug fiske tafen är taperad (avsmalnande) i olika dimensioner. Annars skulle den inte kunna lägga ut en fluga rakt och fint.

En standard tafs till ett 9 fots flugspö ( 9 fot = 2.7 meter), är oftast lika lång som avståndet mellan topp öglan och ca halva handtaget. men fiskar du med fjädermygg puppor eller torra fjädermygg och knott imitationer t.ex.. Så kan du behöva använda 12 fots tafs eller mer. 12 fot = ca 3.6 meter.

En god tum regel är, att ju mindre fluga, ju mindre / kortare drag och mer sakta ska du fiska flugan.

Men man ska inte vara rädd att pröva olika intagnings hastigheter och längd för de stora flugorna ( 6 t.om 10) Och de medel stora = 12 och 14. Likaså exprimentera med fiske djup för nymfer och streamers.

En ska du ska göra när du kommer till ett vatten, är att försöka lura ut vilken, eller vilka insekter som förekommer mest med vid vatten brynet och ute på vattnet? Det ger en bra finger visning vad för flug val du ska göra när du fiskar med torr fluga.

Det är heller inte fel att skaffa en liten insekts bok att ha med dig på turerna för att kunna identifiera de insekter du ser vid vattnet. Insekts lära = Entomologi, är en del av lärdomen som gör dig till en bra flug fiskare.

Flugor kan man diskutera i evigheter egentligen.

Men om man ska generalisera litet, så på våren, fiskar man oftast med streamers i skarpa färger med glitter i för Regnbågen och Bäckrödingen. För Harr, Röding och Öring, gäller oftast våt flugor och nymfer i storlekarna 10, 12 och 14. När de vingade insekterna börjar kläckas, så kommer även torrflugorna med i leken. Fjädermygg och Flick sländor kläcker tidigast i allmänhet. Dessa insekter slutar kläckas först när det inte finns öppet vatten längre.

Sedan, finns ju en uppsjö andra sländor mfl vingade insekter som ökar i antal ju längre in på sommaren man kommer.

En god ide' är att ha både nymfer och torrflugor i färgerna: Brunt, grått, grönt och svart i storlekar från 10, 12, 14 16 och 18. Då täcker du väldigt många av de olika nymfer och vingade insekter som finns.

Några kläckare, typ Klinkhammer, i grönt, brunt och hel svart är bra att ha med. I storlekarna 12 och 14 åtminstone.

Komplettera med torr geting, myra och nattslända så har du ett bra torrfluge sortiment att starta med.

Streamers: Fungerar bäst för Regnbåge, Öring Och Bäckröding. Och i viss mån för Gädda och Havsöring. Men då i stora storlekar.

För Regnbåge, Bäckröding och Öring, är följande streamers / lures i storlekaran 6, 8 och 10 bra:

Booby. Röd, svart orange är bra färger hela säsongen. fiskas oftast med sjunklina medn kan fiskas ytligt också.

Montana nymfen (Egentligen ett slags större nymf) Men binds på streamer krok.

Muddler Minnow. Fiskas oftast i ytan så det bubblar och plogar om den. Bra strategi / fluga om fisken verkar svår flörtad. I mindre storlekar, funkar den som torr gräshopps imitation också.

Zonkers. Svart, röd och vit är bra färger.

Wooly Bugger i Brunt, och svart, imiterar iglar m.m vid sjö flug fisket. Och fiskad i kusten som Borst mask imitation.

Mickey Finn och Whiskey fly är gamla vår klassiker som även fungerar bra sent på säsongen.

Det finns ett antal till. Men de ovan, är nog de viktigaste Streamer flugorna att ha.

Nu har du litet om flugor också.

Hoppas detta besvarar några av dina frågor iaf?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-01, 21:20.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fantastiskt, maken till hjälpsamhet får man leta efter.... och det är inte första gången du stått till tjänst
      Din text var precis vad jag behövde, jag börjar förstå grekiskan nu

Tack!

Kommentera

Hej!

Kul att kunna hjälpa dig på traven litet. Jag minns hur det var självt när man börjde rota i flugfiske djungeln. Då tycktes alltihop vara mer än Grekiska....Kanton Kinesiska kanske ?

Hör av dig om du har fler frågor?

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-02, 16:49.

Kommentera

Tänk om alla här kunde vara lika hjälpsamma och ödmjuka som Jock Scott! Måste bero på att han är en jävligt duktig fiskare och inte behöver klaga på andra... Finns många här som bara gnäller, men några som gör sitt bästa för att dela med sig av sin kunskap i stället för att gnälla över varenda udda fråga. Jock Scott Och Old Firehand, m.fl. ni är GULD värda för de yngre fiskarna som snart fan inte vågar skriva med rädsla för alla otrevliga svar...

Kommentera

Tack, det var glädjande ord som värmer!

Klart man försöker hjälpa till. Och man lär sig inget av att andra gör sig lustiga över ens frågor. Det som är ganska uppenbart för oss som hållt på ett tag, kan vara rena Grekiskan som sagt för den nybakade flugfiskaren. Man ska inte glömma att man varit där självt en gång i tiden.

Ni killar och tjejer är ju den nya generationens flug fiskare. Och då tycker jag gamla Uvar som jag mfl. har en viss skyldighet att försöka hjälpa er att komma igång. Iaf som ett slags pay back till de erfarna flug fiskare som var bussiga och tog sig tid att lära oss en gång i tiden.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-02, 21:44.

Kommentera

Du har så rätt! Farfar lärde farsan, farsan lärde mig... Kanske nåt för dom unga gäddkramarna att ta fasta på...? Dyra och många prylar slår ALDRIG erfarenhet, nåt som visade sig återigen i somras när jag tog tio bågar på mitt billiga spö, å "storfiskarna" i klubben fick max två... några nollade... ;-) Så lyft på hatten pojkjävlar, (Eller ta åtmindstone av er fiskekepsen inomhus) och ge dom här rutinerade grabbarna en chans att lära er fiska!!! Hade jag haft keps så hade jag lyft den, jag slänger med hästsvansen i stället!!! Sug i er av allt beröm ni äldre, de e ni fan värda!

Kommentera

Ursprungligen postat av Perragreven Visa inlägg
                ni är GULD värda för de yngre fiskarna som snart fan inte vågar skriva med rädsla för alla otrevliga svar...
                ...och även för oss äldre som tagit upp fisket igen efter småbarnsåren

Kommentera

Tack så mycket allihop!

Jag, hur konstigt det än låter, lär om saker genom att skriva om dem. Numer, gör man en del saker ganska instinktivt eftersom de "sitter i ryggraden" så att säga. Så på detta sätt får jag en nyttig repetitions kurs.....Vilket aldrig kan vara fel.

Och så håller man sig au jour om nyheter på material fronten dessutom.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-02, 22:58.

Kommentera

P.s. Hittade en bra instruktions DVD om kast teknik ni kan hyra om någon är intresserad?

Litet flug fiske porr:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X