Nappindikator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nappindikator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nappindikator

Köpte idag på vildmarksmässan ett paket med nappindikatorer. Ser ut så här . Frågan är hur använder jag dem, hur fäster jag dem på linanan och på vilken längd från flugan, på vilka flugor ska de användas nymfer, våtflugor, torrflugor. Ja det var ett inpulsköp. Men nu när jag äger dem, är det ju lika bra att kunna använda dem.

Hej!

Om de där napp indikatorerna är små och diskreta? Då kan du ha god användning av dem när du fiskar nymfer. Inte minst om det är skymning / tidig gryning eller allmänt dåliga ljus förhållanden. Också, när går litet vågor på vattnet. Alternativt, när du fiskar fjädermygg puppor med "dead drift teknik". Dvs. du låter vågor och vind sköta det mesta av utfiskningen av puppan.

Pröva någonstans mellan 40 - 60 cm från nymfen.

Var bara beredd på att det kan hända att fisken tar napp indikatorn iställer för nyfen emellanåt.

Jag kör oftast med en tuss vitt eller gult Antron garn som jag impregnerar med torr fluge olja.

Men ett sådant där "flöte" är ju mer flexibelt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-13, 19:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp de är små, type en cm långa. Men hur fäster jag linan, det ska väl inte vara ett glidflöte, utan jag förmodar att de ska sitta fast på linan

Kommentera

Ser ut som om du ska dra ur pinnen. Lägga tafsen i skåran och låsa tafsen / indikatorn med sagda pinne.

Kommentera

Jag trodde nästan att det var något sådant, men det blir lite glidande. pinnen är förresten ett ventilgummi. Jag tänkte också att man kanske ska dra linan genom ventilgummit och sen kanske tillbaka genom skåran på något sätt

Kommentera

Har ju ingen personlig erfarenhet av dessa indikatorer. Men det du säger låter vettigt. Pröva och se hur bra din metod låser tafsen? Annars, kommer du säker på något bra sätt efter litet testande.

Tyvärr enda rådet jag kan ge.

Kommentera

Tack för hjälpen

Kommentera

Varsågod.

Skitfiske på dig när det blir dags!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                148 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X