Fiska med olika pissmyror hade grymt fint flugfiske i en stoooor bäverdamm 2-8hg bäckrödingar helt galna i olika myror hetast är pissmyra dvs me lite rött inslag i sig Fiskar mycke bäcköring med samma fluga rinner en å 20 meter från torpet....
Jag bedriver mitt flugfiske efter bäcköring så här:
Jag med mig tre flugor monterade med en 3m tafs på en flytlina. En förtyngd guldskalle nymf med buskigt uppborstat hår i stl 12. En typisk öring streamer typ wolly bugger eller black marabou i en mindre storlek. Och en torrfluga modell dag eller nattslända av valfri typ i stl 12. Har haft framgång med E-12, red tag och zulu men det viktiga är att torrisen flyter alldeles rakt och inte tippar eller stippar på något sätt. Då jag kommer till ett fiskevatten så börjar jag med att släppa ut streamern om det är strömt. Släpper den nedströms och knycker så att maraboun får liv. Om de är en sakta flytande eda så brukar jag börja med att kasta ut guldskalle nymfen och dra den sakta tillbaka mot mig. Så sakta att man skulle tro att det var strömmen som drog till sig den. I helt blankt vatten så kastar jag ut en torris och låter den arbeta själv med små ryck. Sen om man får en fisk så är det bara att gå till nästa fiskeställe. Ingen ide att fortsätta fiska bäcköring på samma spot där du just fått en fisk. Då är alla andra som bortblåsta. Om du fiskar i en beck där det bildas skum så är det ett hett tips att ta guldskalle nymfen och doppa ner i skummet. Doppa den upp och ner i skummet så att det pluppar lite granna. Det brukar fiskarna tycka om.
Jo jag har hittat en ganska stor mysig bäck här i Smedjebacken och har fått några på spinnare men aldrig på fluga. KAnske är det som ni säger, jag kanske måste smyga mera. Ja nu har jag ju fått massor av tips så nu kan jag inte misslyckas. Ska prova med både Klinks och pissmyror. Nu är det bara att hoppas man får drilla en efterlängtad bäcköring eller bäckröding på flugspö)
Kommentera