Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre

Hej jag har flugfiskat i cr 1 år nu. Och nu skulle jag vilja pröva att flugfiska efter stor abborre. Är det någon skillnad på liten alltså då menar jag annourlunda streamers. Eller ska man fiska mer djupt? Vore tacksam för svar

Hej!

Nej inte egentligen. Det är väl små fisk imitationer typ Baitfish, Gliet, Thunder Creek, Muddler Minnow storlek 6 och 8 och mindre Poppers. som troligen går bäst. Men även mindre "julgrans karameller" till streamers i starka färger med litet glitter i vingen typ Crystal flash eller Flashabou kan säkert intressera de stora borrrarna också. Skulle heller inte alls bli speciellt förvånad om Booby'n vore en hit den med.

Kompisen, har haft god lycka med en pimpel fluga denna vinter som ser ut som en creme färgad maggott av garn med en liten tofs stickandes ut ett par cm bakom kroken. Bunden på shrimp (böjd) krok 10 och 12.

Ett slags variant av Frank Sawyers Killer bug kan man säga. Han har fått ett antal Abborrar på runt kilot på den. Kan kanske vara värd att pröva till flug fisket efter stor Abborren också?

Sedan är det ju detektiv arbetet att lokalisera stimmet som återstår. Man ska nog ha både flyt lina och en sjunk lina med på fiske turerna. Och sedan ska du heller inte vara rädd för attt pröva olika intagnings hastigheter heller. Allt från uber sakta till ganska snabbt. Mjuka drag till hårdare knyckar i en följd.

Håll utkik efter Löj stim som sprätter i ytan. Kan vara Abborren som är på jakt stigen. Fiskar du från båt? Då är ju ev. grynnor, platåer och vass kanter givna platser att söka på.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-16, 11:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack

tack för alla tips. Blir till att binda såna flugor och liknade till sommar fisket. Men vilken tid på dygnet är bäst? Dom lite mindre hugger ju närapå när som helst. Sen en sista fråga när kan man börja att fiska efter Abborren?

Kommentera

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-16, 20:00.

Kommentera

Gryning och skymning skulle jag tro. Då är de flesta fiskar på hugget.

Börja pröva när isen har gått.

Varsågod.

Kommentera

Tänkte också tillägga att pröva den ände av sjön där vinden ligger på mot land enligt: Dit vinden blåser, dit driver insekter - mindre fisk som löjan t.ex. samlas - dit kommer rov fisken då.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-16, 20:18.

Kommentera

tack

Tack för tipsen alltid bra med lite ny kunskap

Kommentera

Oj

Glömde fråga en sak vad är skillnaden mellan Dt Wf lina? Har man olika lina vid olikasorters fiske? Jag har ju en Wf och jag fiskar ju mest rengbåge öring och aborre

Kommentera

DT linan, (Double Taper) har klumpen mitt på linan. Lämpar sig bäst för små och medel stora, strömmande vatten där mjuka och precisa presentationer av torrflugor och nymfer behövs.

WF linan (Weight Forward), Lämpar sig bra för sjö flugfisket och fisket i större, strömmande vatten. WF linan, skjuter ju längre och snabbare än DT. Och eftersom fisk i stilla vatten flyttar på sig mycket är den bäst lämpad.

Kommentera

Tack

Tack för allt ska inte störa mer nu haha

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X