Gäddflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta en titt in hos flyfishingmasters i Malmö. Där har du mkt flugor och material. Påfågel herl är mkt bra att binda gäddflugor med då det ger mkt volym och tål styrk. Finns även många fina sorter syntet material som inte samlar vatten som kanin hår (zonker) = tungt att kasta

Kommentera

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
      Ta en titt in hos flyfishingmasters i Malmö. Där har du mkt flugor och material. Påfågel herl är mkt bra att binda gäddflugor med då det ger mkt volym och tål styrk. Finns även många fina sorter syntet material som inte samlar vatten som kanin hår (zonker) = tungt att kasta
      påfågel herl tål mycke stryk? går ju sönder så fort du andas på de om du inte lindar in de i bindtråden

Kommentera

handla flash flugorna som finns på flugor.se
        sen köper du epoxy och ögon, och gör en liten skalle på dom.
        funkar bra som fan, och blir billiga flugor.
        Senast ändrad av sundelin; 2010-03-25, 23:43. Anledning: stavar som en kratta
        www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Jag menar sturtsherl. mybad

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
          påfågel herl tål mycke stryk? går ju sönder så fort du andas på de om du inte lindar in de i bindtråden

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
            Danne! Prova MT X Pike Original och säg sedan efter ditt test att "Den är tråkig"! Lovar att du är av annan åsikt. Kan nog alla som provat flugan skriva under på. Den gör sig inte på bild, men den är grym i vattnet och lättkastad för beginners.
            Har en massa av dem flugorna har provat det mesta tror jag!
            har flugfiskat efter gädda sen förra sommaren och har varit ute minst 2-3 ggr i veckan och lyckades kroka en gädda nu i mars! verkar inte så speciellt bra just här jag bor eller så är det mig det är fel på för jag vet att här är en kille som också fiskar här i kävlingeån och han drar upp gädda efter gädda på fluga

Kommentera

Rätt fluga är en grej, men lokal kännedom och att veta bästa tid punkterna under dygnet och säsongen är guld värda i strömmande vatten. Många turer med mindre lyckat fiske kan det bli, innan du lärt dig var hot spotsen är längs ån.

Nu, när vattnet är högt, gör du klokt i att fiska enbart i de lugnare / lugnaste partierna. Liksom att ta hänsyn till vattnets siktbarhet. Är vattnet "kaffe med grädde" typ? Kör med flugor i "skrik färger".

Gäddan, har nog korta huggperioder nu dessutom. Kanske testa gryning / morgon och ett kort pass mitt på dagen. Ett fiske i skymningen kan också vara en god ide'.

Tänk också på att pröva olika intagnings hastigheter. Men eftersom vattnet är kallt nu. Lär inte Gäddan gå någon längre bit efter ett byte.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-31, 18:30.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Rätt fluga är en grej, men lokal kännedom och att veta bästa tid punkterna under dygnet och säsongen är guld värda i strömmande vatten. Många turer med mindre lyckat fiske kan det bli, innan du lärt dig var hot spotsen är längs ån.

Nu, när vattnet är högt, gör du klokt i att fiska enbart i de lugnare / lugnaste partierna. Liksom att ta hänsyn till vattnets siktbarhet. Är vattnet "kaffe med grädde" typ? Kör med flugor i "skrik färger".

Gäddan, har nog korta huggperioder nu dessutom. Kanske testa gryning / morgon och ett kort pass mitt på dagen. Ett fiske i skymningen kan också vara en god ide'.

Tänk också på att pröva olika intagnings hastigheter. Men eftersom vattnet är kallt nu. Lär inte Gäddan gå någon längre bit efter ett byte.
                Känns som allt det där e precis vad jag gjort!
                Har bott här nu snart i 22 år och fiskat kanske i 12 år så man känner ju till vattnet här relativt bra. Sen är vattnet väldigt grumligt här men ändå känns det som de mörka färgerna har gett mest resultat! Men ska prova hitta lite lugnare vatten tänkte sticka ut tidigt imorgon och prova igen! Kommer med resultatet

Tack än en gång för alla bra tips!

Kommentera

Tyvärr så blev det inget denna gången heller verkar segt som fan nu i ån!
                  Är det bra att fiska gädda nu eller dem leker som mest nu

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  158 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X