Vad menas med kläckningar.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad menas med kläckningar..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad menas med kläckningar..

Ja, som rubriken säger... Jag är väldigt ny inom detta med flugfiske och jag undrar om ni kan förklara för mig vad kläckningar är och hur man ser att de pågår kläckningar... får hela tiden höra ordet men jag fattar inte riktigt hur ska kunna veta det.

Tack på förhand// Bo

Hej!

Enkelt förklarat om kläckningar och sländor / myggors livs cyckel:

Alla sländor och olika myggor (För att ta de mest intressanta för flug fiskaren insekter) lever början av sitt liv som larver (nymfer) och kryper omkring eller simmar korta bitar ( beroende på art ?) Allt ifrån någon vecka upp till ca 1 år. När det närmar sig slutet på larvstadiet. Spinner de en kokong och förpuppas. När det är dags att kläckas, så stiger puppan mot ytan. Och väl där, arbetar sig sländan / myggan, ur detta puppskal (kläcks) Och när vingarna bär, så flyger den in mot säkerheten i land. Nattsländorna, däremot, startar mot land redan innan vingarna är helt torra och styva. De fladdrar med vingarna och åker mot land på ytspänningen som en liten motor båt. Och jagas av fisken då förståss.

Beroende på art, lever de allt från några få timmar till en vecka ungefär. Då de "svärmar". Hanarna, dör före honorna vilka lägger sina ägg först innan de avslutar sina korta men intensiva liv....Och så är cirkeln sluten.

Man ser att det kläcker när fisken börjar vaka intensivt på ett begränsat område. ( Där kläckningen sker ). Oftast samlas flockar med fåglar också, och störtdyker in ibland de kläckande och flygfärdiga insekterna.

Och att det plötsligt blir mycket av en speciell insekt över vattenytan och in mot land. Är ett tecken på en kläcking eller att någon insekt "svärmar" (parar sig). När Fjädermyggan kläcker i tusental t.ex. Kan det ibland se ut som ett dimm moln över vattenytan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-07, 21:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för ett underbart svar!

Nu fattar jag absolut vad det heal handlar om, man har ju själv sätt detta men inte riktigt vetat ifall de var såkallade "kläckningar"

Underbart svar!!

Kommentera

Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa tilll att reda ut begreppen för dig.

Kommentera

Nu blev det väl lite knasigt.

Ja, Kläckning brukar man prata om när det "kläcks" mycket av en och samma insekt.

Men det du skrev om alla sländor stämmer inte helt.

Dagsländor och bäcksländor har inget puppstadie. De har nymfer som växer och sedan går direkt till fullvuxen slända.

Nattsländor och mygg harr puppstadie, men här brukar man inte prata om nymfer. De har larver (nattsländor - husbyggande, nätbyggare, frilevande Mygg - mygglarver, "blodworms") som sedan övergår till puppor för sedan kläckas.

Visa sländor kan tilloch med hoppa över att kläcka visa år.

Hur kläckningen går till varierar mycket. Visa kläcks på frivattnet andra kryper till land , visa puppor simmar i ytan till land. Allmänt sett så är det mer fart när nattsländor kläcks vilket resulterar i våldsammare vak.

Hoppas detta redde ut lite. Ha ögonen med dig och imitera vad du ser så kommer det gå super bra. Skit fiske

Kommentera

Hej!

Nej, det blev väl litet tokigt. Jag får tyvärr skriva det på stress kontot eftersom jag hade ett viktigt telefonsamtal samtidigt som jag skrev detta. Man SKA inte försöka ha mer än en boll i luften i min ålder! Så, att det blev litet bak fram ber jag läsarna om ursäkt för.

Men iaf, så kom ju detta med kläckningen fram ändå skulle jag tro?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            156 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X