nybörjare inom flug - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjare inom flug

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjare inom flug

Hejsan alla!

Jag har precis börjat flugfiska och har en fråga?

hur lågt bör man kunna kasta efter 5 dagars träning?

vill veta lite mer,
    ni som vet mkt om flugfiske kan ju ge mig lite mål (om ni har lust,)
    som man kan gå efter. så man inte är helt ute o cyklar.

Det som jag vet: Stel handled, armbågen rakt ner, 11-13 kast med spöt

vad ska jag mer tänka på som nybörjare?
    Team JMT fishing

Hej!

Svårt att svara på hur långt du är kommen efter 5 dagar? Beror helt på hur väl du lyckas undvika de vanligaste nybörjar felen? Så som den infamösa "Gångjärns handleden" (Ha rak handled men försök att inte spänna dig). Jepp! Jag tar upp det ändå. Att du har krökt under arm i kasten, och att du inte stoppar spöt distinkt klockan 2 i bak kastet och klockan 10 i fram kastet. Och att du inte för ner "lin handen" bestämt ner mot höften, samtidigt som du accelerar spöt mot kl 2 i bak kastet. Ett annat fel du också kan göra är att inte titta på linan / tafsen i bak kastet och kolla att den ligger horisontellt i luften innan du påbörjar fram kasten.

Ett tips är att knyta en liten garn tott på tafs spetsen för att undvika pisk smällar när du kastar.

Tänk bort spinnfisket med så långa kast som du bara kan vräka på så fort som möjligt!!! Det är bättre att du verkligen behärskar 10 - 15 m och kan lägga hela paketet rakt dit du vill, än kasta 20 m med möda och linan / tafsen ligger som en hög spagetti i vattnet.

Det räcker gott och väl med 15 m kast längd för att få fisk i de flesta fall ändå. Längre kast längder kommer per automatik med tiden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 19:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

om jag skriver det som jag redan vet.

Kollar alltid linan så den rätar ut bakåt., har "stel" handled (brukar trä in butten i tröjärmen) knyter som du sa en liten simulations fluga på tafsen.,

Jag Kommer runt en 16 st steg vet inte hur långt det är! (Vanliga gångsteg).

Men vet inte om jag gör fel ibland känns det verkligen rätt o ibland känns det åt hel-vete fel
      Senast ändrad av Macke85; 2010-04-11, 19:24.
      Team JMT fishing

Kommentera

okej får till mina kast som jag skrev 16steg med rak lina o rak tafs måste ju vara ialf en 10m så kan man vara nöjd så som nybörjare eller?
        Team JMT fishing

Kommentera

Det är en bra början det. Men som sagt bekymra dig inte om kast längder så himla mycket. I detta stadie är det inte så viktigt för dig som att lära dig kasta på rätt sätt. När du gör rätt? Då känner du hur spöt "laddar" i bak kastet och att linan vill iväg i framkastet.

Utan förutom det du skrev som sagt:

1. Se till att du accelerar spöt bestämt mellan klockan 10 och klockan 2.

2. Stanna spöt bestämt i både fram och bak kast. Låt spöt göra det mesta av jobbet och inte dina muskler. Annars kommer långa fiske pass att bli jobbiga för dig.

3. För ner "lin handen" bestämt och ganska snabbt ner mot höften. Ha inte "lin handen" ut åt sidan, utan nere vid höften. Detta, hjälper till att accelerera linan också.

4. Vänj dig vid att titta dig över axeln för att hålla koll på linan och tafsen, så de ligger horisontellt när du påbörjar framkastet.

5. Ha rak arm när du kastar. Spöt, är din förlängning av armen. Det gör dock inget om spöt, är en aning vinklat ut åt sidan.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 19:36.

Kommentera

okej tack för tipsen försöker värkligen lära mig detta o tycker det ´är skitkul., finns det något mer man bör tänka på?

Var nere vid vattnet o kastade lite och ibland så hamnade inte flugan på vattnet utan sjönk.. gör detta ngt?

Ska jag hålla löslinan vid höften hela tiden?
            Senast ändrad av Macke85; 2010-04-11, 19:38.
            Team JMT fishing

Kommentera

Varsågod. Det är bara att envisas på, Då har du snart 15 - 20 m i luften utan problem.

Vänta bara du tills du får din allra första fisk på fluga! Då är du mera fast i flug fisket än fisken på din krok.

Ang. flugan som sjönk? Var det en torrfluga? Då bör du nog skaffa något slags torrfluge impregnering till dina torrflugor. Water Shed, är t.ex. väldigt bra. Men det måste du använda 24 timmar innan du ska använda flugorna. Sedan finns det ju "snabb impregnering" som du kan ta till nere vid vattnet också. Antingen som en kort tids lösning, eller som ett kompliment till Water Shed. Loon Aquel, är en bra sådan snabb impregnering t.ex.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 19:49.

Kommentera

ofan det var ju vettigt det ska inskaffas.
                '
                Japp det var en torrfluga!

Jag är envis som en räv
                Vill verkligen lyckas med detta roligaste inom fiske på länge.

Ska man börja binda flugor själv eller ska man köpa färdiga?

Ska man oavsett köpta eller gjorda ha sådan inpregnerings grej på?
                Senast ändrad av Macke85; 2010-04-11, 20:02.
                Team JMT fishing

Kommentera

Börja bind flugor så snabbt du bara kan. Att hålla på att köpa en massa flugor varje säsong blir fort en ganska kostsam affär. Visst, att skaffa ett bra flugbindar kit som täcker det mesta är dyrt just i början. Ca 1200:- 1500:-. Men det har du ganska snart tjänat in mer parten av. Dessutom, och så får du ju ett trevligt pyssel som bonus.

Men du kan ju börja med att skaffa några, bruna, oliv gröna, grå och svarta torrflugor i storlekarna: 10, 12, 14 och 16.

Komplettera med: Nattslände imitation, typ Europea 12 eller Streaking Caddis t.ex i storlek 12. Geting, storlek 12 och Adams, med ljust oliv grön, eller brun alternativtt, grå kropp. Storlek 12 och 14. Den senare, imiterar div. dagsländor beroende på vilken storlek som används? Torr myra storlek 12 och 14.

Klinkhammer 12, 14 och 16. Svart, oliv grön, brun och grå. Klinkhammer, imiterar kläckande insekter.

Nymfer: Bruna, gröna, grå och svarta. 10 , 12, 14 och 16.

Komplettera med:

Montana nymfen, storlek 8 och 10. Svart ned gult bröst. Husmask imitation 10 och flickslände nymf 12 och 14. + Nattslände puppa. Haröre nymfen 12 och 14.

Booby = fantasi nymf. storlek 8 och 10. Hel svart och helt orange.

Streamers storlek 6 och 8:

Mickey Finn, Vit Sarah, Muddler Minnow ( Muddler, också storlek 10). Zonker, Svart och Röd. Storlek 6 och 8.

Wooly Bugger. svart och brun storlek 6 och 8.

Detta borde ge dig ett ganska bra start kit tror jag? Skaffa ett par billiga flug askar också. En med små fack för torrflugor och en med foam på insidan för nymfer och streamers. Köp åtminstone 2 st av varje fluga och storlek.

Bra flugbindar kit:

Flugbindarsats Deluxe
                  Art Nr FD718

Edit. Alla flugor som är tänkta att flyta (torr flugor dvs.) ska impregneras. Köpta eller ej.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-11, 20:31.

Kommentera

Okej nu har det alltså dykt upp några frågor i mitt huvud:p

är alla dom du nämde nu torrflugor?
                    om jag gör egen tafs bör jag då impregnera den med medlet?eller flyter den endå? vanlig nylon lina.

Kan man fiska våt o torr flugor medflytlina?

Tack för att du orkar med mina frågor !!
                    Senast ändrad av Macke85; 2010-04-11, 20:43.
                    Team JMT fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X