Är det någon som har några bra tips om flugor till havsöring fiske längs kusten. Jag är även intresserad av näbbgädde flugor för dessa hård fightande fiskar borde väl gå att ta på fluga. Jag är tacksam för alla tips.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kustflugor
Collapse
X
-
Hmm du kan ju söka här på forumet efter kustflugor eller jag har förmig det finns hemsidor med massor av sånna flugor sen stog det om kustflugor i någon fisketidning för ett tag sen.
Annars har du ju räkimitationer, streamers som liknar småfisk mmAbborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Re: kustflugor
Originally posted by mighty mattis
Är det någon som har några bra tips om flugor till havsöring fiske längs kusten. Jag är även intresserad av näbbgädde flugor för dessa hård fightande fiskar borde väl gå att ta på fluga. Jag är tacksam för alla tips.
Kommentera
-
Små räkor för havsöring när det är kallt. När vattentempen går upp så kan du börja köra emd lite större streamers som imiterar småfisk.
Till näbbgädda körde jag med vita maskar förra året. I år tänkte jag testa med mindre lätta avlånga tuber med massor av flash i.
Kommentera
-
Du bör utrusta dig med större(stl.6) och minder räkimitationer(ca stl.10) bäst går med naturfärger av olika slag,gärna "starka" naturfärger d.v.s att de syns lite "starkare" än mer diskreta naturfärgade flugor,är det riktigt grumligt i vattnet går t.e.x orange väldigt bra,vilket för övrigt verkar vara en färg som attraherar öringen lite extra,dock är de ju skygga så vid klart vatten tycker jag naturfärgerna går bättre.I skymning och mörker är svart förstahandsvalet,men testa gärna att ta hem en flytande fluga så att det blir v-markeringar på ytan,detta för att fejka öringarnas aktivitet i ytan,då de blir mer aktiva när det mörknar.
Märlor är bra öringflugor,dessa skall imitera små kräftdjur och precis som räkorna så är naturfärger bra,gärna starka färger vid grumligt vatten,t.e.x orange.
Fiskimitationer:spigg,tobis och smörbultsimitationer.Spigg och sillimitationer brukar jag binda i "naturgult" och begie/vitt samt vit/grå.Tobis går fint i Vit/svart och kryddat med lite flash,bra material (om du binder själv) är dammvippans fibrer,jag tycker de vista bra med lyster och färg samtidigt som materialet ger bra ljusgenomsläpp. Smörbultarna brukar bindas i gul/brun i olika nyanser(kolla fiskens färgästtning för optimalt resultat!) Den smått klassiska flugan Magnus brukar vara fin till att imitera smörbult.vid nattfiske fungerar svart bäst.Fiskimitationer tillhör ju mer eller mindre gruppen streamers och givetvis finns det tusentals olika mönster för havsöring inom flugtypen streamers.
Kommentera
-
Denna sidan är kalas för havsöringsflugor. På Danska men kika under fluer och sedan havørredfluer så får du många tips på både havsöring och horngädda.Mattias
www.sportfiskare.nu
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggFlugor.se!
MVH
Ja! de har bra flugor!billiga också,men de håller inte för så många öringkäftar tyvärr..: /
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
304 visningar
0 gillar