hjälp med fluglina... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med fluglina...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med fluglina...

Jag har edge smooth 9/11rulle med backing och en lina på, men linan är skum den är väldigt ¨plastig¨ alltså styv. jag vet inte vad det är för lina eftersom den följde med på rullen i julklapp.Så det blir väl och köpa ny lina. Jag har tänkt fiska lax,gädda så det är väl bäst med en lina med utbytbara klumpar. Jag vet vilka klumpar jag ska köpa, men hittar ingen ny lina.

visst är det bara en enkel lina + klump+tafs+fluga man behöver.Har läst om shootingheads,klumpar visst är det samma sak??Har inte riktigt 100% koll på det

Du kan ju försöka rädda linan genom att köpa putsmedel. Finns på tex flugor.se under tillbehör tror jag de e. Har gjort det själv nu efter vinteruppehållet så linan ska glida fint i spöringarna.
    Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Running line kan du väl köpa lite var som... köp Sameo´s linor, bra sket

Kommentera

Dan Tackel, har billiga och bra running lines och klumpar. Ska du köpa ett färdigt shooting head ( Klump ) / running line kit ,med ett antal olika klumpar? Då snackar vi annars mellan 800:- till ca 1000:-

Räcker oftast om du har en flyt ock en fast sink, shooting head till Lax fisket.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-02, 19:55.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ska alltså köpa en flyt-skjutlina+sjunk-klump???

Tackasam för alla svar

Kommentera

Njae, jag menade att du köper 1 st flytande running line. Och så, en flyt och en snabb sjunk shooting head klump.
            2 linor i en så att säga. Flyt klumpen till Lax och HÖ fisket med små flugor ( storlek 4, 6. 8 och 10). På sen sommaren och hösten.

Och snabb sjunk klumpen, till vår fisket med stora flugor och tuber + när helst älven går hög och strid.

Och om du ska fiska Gädda? Sjunk klumpen, när vattnet är kallt eller om Gäddan står djupt av andra anledningar? Och flyt när du fiskar strand nära.

Vad är det för klass på spöt?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-03, 16:47.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            152 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X