Flätad tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätad tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätad tafs

Hej

När jag började flugfiska så använde jag flätad tafs och det har hängt i alla år. Har provat att använda taperad fluorcarbon men av någon anledning så krokar flugan i tafsen ganska ofta, ett problem som jag nästan aldrig har med flätad 9" tafs och ca 130 cm (avståndet mellan armarna minus litegran) fluorcarbon beroende på fluga och sträcker de väldigt bra.

Jag får inte riktigt grepp på vad det är i min teknik som gör att jag får dessa "loopar" kanske någon har upplevt samma sak eller har någon teori.

Icax
    If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Du får något som kallas "Tailing loops" med andra ord. Eller iaf något som påminner om det.

Så här ska du kasta för att slippa T.l. Dvs. du ska röra spöt / spö toppen i en rak linje från början till slut under kastet.

Det här är vad som händer om du inte rör spöt / spö toppen i en rak linje i fram och bak kasten:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-03, 17:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Du får något som kallas "Tailing loops" med andra ord.

Så här ska du kasta för att slippa T.L.

Det här är vad som händer om du inte rör spöt / spö toppen i en rak linje i fram och bak kasten:

http://www.virtualflycasting.com/Gra...ailingLoop.swf
      Hej Jock

Det skumma i det hela är att jag har inte det här problemet med en flätad tafs, om jag inte förde spöt i rak linje så borde jag ha T.L med den tafsen med.

Det är detta som sätter griller i huvet på mig.

Är kanske fluorcarbon tafsen känsligare?

icax
      If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

vilken klass på spöet har du?

Kommentera

Hmm, jo, jag funderade i den riktningen jag med. Kan vara så att fluor carbon tafsen är en aning mjukare än fläta? Och i och med det så "dänger" flugan runt litet mer i luften? Och om man nu ponerar att du då kastar med en viss tendens till konkav spö spets rörelse? Då kan det ju hända, precis det som du beskriver inbillar jag mig iaf.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-03, 17:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
            vilken klass på spöet har du?
            Vision Nite #6

Kommentera

Läste om en Engelsk kille som kom på den ide'n att ställa sig en bit från en slät hus vägg, så att hans skugga föll på väggen. Sedan, så hade han kanske ca 5 m lina ute och stod sedan och kastade utan att skjuta lina. Och kollade på skuggan om han verkligen förde spöt i en rak 180 graders rörelse? Eller om han hade en "banan formad" bana på spöt?

Gissa vad han upptäckte? Inte rörde han spö spetsen rakt inte!

Har du en video kamera, och någon som kan filma dig? Är det ju ännu bättre förståss.

Kommentera

ok tänkte om du dängde Gädd flugor bara, då känns de som de kvittar nästan.. du presenterar ju flugorna bättre med tapaerad tafs, jag kör taperad tafs + 30 cm extra tafs så man slipper binda direkt på den dyra taperade tafsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                347 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                146 visningar