öring?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

öring?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• öring?!

hej

Har en damm som jag tänkte släppa öring i och har några frågor. vart kan man få tag på öring??? hur vill öringen ha det på lek platser? vilken storlek ska lek gruset vara i?? lite

Öringen behöver ett strömmande vatten för att kunna leka.
    Kolla upp närmaste fiskodling där kan det gå köpa om du har tillstånd från länstyrelsen att plantera ut fisk.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tänk på att dammen måste vara minst 4 - 5 m djup också. Och ha bra syre sättning året runt. Glöm inte att kolla PH värdet innan du börjar. Speciellt vår PH är viktigt att veta. Öringen, mår inte bra av ett PH under 6! Finns PH test att köpa på Apoteket, som du sedan skickar till Sötvattens labbet för analys har jag för mig. Tror nog att det blir enklare att ha båge i dammen än Öring. Om du inte är beredd att gräva en liten å och antingen leda dit vatten från någon närbeläget vattendrag eller ha en regält kraftig pump, gräva en konstgjord liten å och sedan pumpa runt vattnet? Leder du dit vatten? Då får du ju se till att Öringen inte rymmer.

Sedan får du ju fixa stenar och lekbotten grus, stånd platser och ström konsentratorer m.m, m.m.

Edit.

Bra sådant grus är ungefär av en ordinär ärtas storlek och finare. Skadar inte att ha litet bra sand här och där på botten av å'n heller för insekts livets skull.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-14, 22:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

en bäck har jag redan naturlig som har stånd platser och dyligt. men djupet kan bli lite knepigt... varför så djupt??

Kommentera

Med tanke på sommar värmen då fisken gärna vill ställa sig djupt där det är svalare. Regnbågen, trivs inte på grunt vatten när vatten tempen överstiger + 15C. Öringen, lär nog säkert betee sig likadant. Mindre risk i en djupare damm för syre brist och alg bildning också.

Och om det blir en hårda vintrar, typ den som var senast? Då bör man ha minst ett par meter mellan botten och isen. Dessutom, ju större och djupare vatten. Ju mindre risk för syre brist under vintern. Se till att ha någon mindre vak öppen under vinter halvåret. Det hjälper en hel del.

Men om det är en bäck du pratar om? (Trodde det var en damm?) Då är knappast syre sättningen ett problem. Men du kan ju alltid göra någon eller ett par djup hålor (Om sådana inte redan finns d.vs.?) med ca 2m djup som är bra för firren.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-15, 21:28.

Kommentera

det är så att bäcken leder till dammen. glömde nöma det i första inlägget. djup hålan på två meter var menade du att den skulle vara?? i dammen eller bäcken??

Kommentera

I bäcken menade jag. Om du kan få dit en något slags gräv maskin? Annars, låt det vara som det är.

Dammen, bör vara så djup som jag sade förut på något ställe iaf.

Om det finns någon del av bäcken som det är litet dåligt fart på vattnet och som du vill förbättra?

Bygg en ström konsentrator. Dvs att du bygger 2 armar av sten som ett V med en ca 30 cm öppning i spetsen. Spetsen, ska vara riktad nerströms. Och armarna ska ligga straxt ovan vatten ytan vid normal vatten föring. En bonus, är att du ganska säkert, snart får en fin ståndplats vid denna ström konsentrator också.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-16, 13:42.

Kommentera

eller så sätter du i sveriges vackraste fisk gäddan fan vilken schysst idé annars!

Kommentera

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
                  eller så sätter du i sveriges vackraste fisk gäddan fan vilken schysst idé annars!
                  Mohahaha, P&T med gädda skulle vara tufft :P
                  Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

har en djup hola på ca 160cm räcker det??? grävmaskin ska det dit ändå så då kan jag ficksa djup hålor. ström konsentrator har jag 4 st redan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
                    1 svar
                    312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    322 visningar
                    0 gillar