Egentillverkade rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egentillverkade rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej... nu då. Liten pryl Jag vevade fram bara för skoj skull, med ögonmått. Fotot taget vid ett tidigare tillfälle; vevhandtaget kom dit senare.

Andra bilden föreställer prototypen till Everol WP 30 Automatic. (Samma som på Everol- webbsidan; fotot från Nationalmuseum)

Finns fler, men jag hittar inte bilderna. Återkommer.

BeBest, tack för att du minns. Ack nej, de rullarna försvann spårlöst. Än så länge i alla fall. Chansen finns ju fortfarande att de dyker upp någon gång i framtiden.
    Bifogade filer

Kommentera

Rob Made This
      Bifogade filer

Kommentera

Rob Made This
        Bifogade filer

Kommentera

Rob Made This too.
          Bifogade filer

Kommentera

Originally posted by Dr. Rob

BeBest, tack för att du minns. Ack nej, de rullarna försvann spårlöst. Än så länge i alla fall. Chansen finns ju fortfarande att de dyker upp någon gång i framtiden.

Vad var detta, och hur känns de igen?

Kommentera

Fina grejer Dr. Rob, har du själv konstruerat dom? var fick du tag på ritningar?

Kan Flugspöviftaren berätta mer om Ytbehandlarna i Malmö,
              letade på nätet men hittade inget.

Jag hittade ritningar på en rulle på nätet FLYROPA hette den.Det var ett examensarbete på högskola. Jag gjorde en rulle och den var totalt kass. Hoppas dom inte fick godkänt.

Det är ingen som har ritningar liggande?

Kommentera

Det där med stulna rullarna återfinns i en tråd från den 17:e november i fjol, som heter Vill Ha Rullar. Gör en sökning på säg, "International" så dyker den upp. Ville posta en länk, men URL:en då?

Schager, jo- jag har gjort ritning & konstruktionsarbete samt maskinbearbetning. Manuellt förstås. Har nu på senare tid fått nästan obegränsade CNC resurser, men föredrar fortfarande att ratta för hand, i alla fall på enstaka ex. Ramar kan dock vara lite knepiga, eftersom man har X, Y o Z samt den fjärde att hålla reda på, med bara tio fingrar.

Lilla rullen där gjordes mest på ögonmått och utan ritning. Det blir enklare då. Ju mindre man ritar, desto mer slipper man sudda.

Ritningar och konstruktionsunderlag har man nuförtiden lite lättare att komma över tack vare Internet. Sprängskisser är ovärderliga hjälpmedel, för att inte nämna de tusentals ritningar som finns hos patentverken, också de online. (till skillnad från de gamla goda tiderna då man fick gå och gräva i PRV's underjordiska bunker, manuellt) Den internationella klassifikationen heter A01K (det var en nolla där) och vidare. Espacenet.com är min föredragna sökfunktion. Bredband hjälper.
                Lycka till.

Vad har du själv för resurser, ideer, önskningar och så vidare?

Doc.

Kommentera

Jag har tillgång till CNC styrda fleropar ,svarvar,trådgnistar, sänkgnistar mm. Jag ritar och konstruerar och bereder själv
                  i Pro E (3d modulering) skulle vilja ha tag på en smart broms
                  med spärrlager till min nästa rulle samt någon som kan anodisera.

schager.

Kommentera

Ring och prata med dem:

Ytbehandlarna i Skåne AB
                    Hanög. 1, 211 24 MALMÖ 040-18 32 22
                    Fax 040-18 32 17
                    E-post ytbehandlarna@telia.com
                    [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

Smart broms och spärrlager... Okej, då är det som så, att de flesta spärrlager sådana som kallas för IAR av olika tillverkare) kommer från ett litet fåtal tillverkare, som INA och KOYO. En relativt gammal uppfinnining. Det finns fler märken, men de är inte sällan egentligen av samma utförande som de två tidigare. De finns i ett stort antal storlekar, och är ganska billiga. Bra, MEN: Det finns två-tre parametrar att observera. Det första är att de i regel kräver en axel av härdat tillstånd att gå på. (runt 55 Rockwell C) Det andra är att de inte finns i rostfritt stål, vilket suger för en flugrulle som doppas ibland. Tredje är att de är lite känsliga för FOI, Foreign Object Intrusion. (smuts o skit).

Så, för en flugrulle är det inte alls dumt att fundera ut din egen konstruktion för att uppnå samma eller liknande resultat.

Bromsar kan man skriva helsidor om. Inledningsmässigt är det en god ide att sträva efter en genomtänkt konstruktion, snarare än att hänga upp sig på olika bromsmaterial och friktionskoefficienter. Den önskade egenskapen av mjukhet i en broms, är ofta lika påverkat av samverkan av de olika delarna snarare än det perfekta materialvalet, även ifall ett bra material också är av stor vikt.

Ytbehandling: Slå upp ordet i Gula Sidorna; det finns många. Välj en nära dig. Små partier har samma ställkostnad som stora, så att bara göra en bit kan bli dyrt. Dessutom är det lite svårt att få till den perfekta kulören på första försöket.

Whups, nu blev klockan mycket. Hörs.

Doc.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      134 visningar