Hej jag ska upp till Kiruna och undrar vad för flugor man ska ha med sig? Nån vänlig själ får gärna skriva en lista
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flugtips för kiruna
Collapse
X
-
Hej!
De här duger nog till hela säsongen, i hela landet.
Torr flugor:
Black Gnat och svart Klinkhammer (Den senare imiterar svarta, kläckande insekter) Storlek 10, 12, 14 och 16.
Blue Dun och grå Klinkhammer: 12, 14 , 16 och 18. I storlek 16 och 18, har du bra mygg imitationer. Både fjädermygg och stick mygg. De större Blue Dun = alla grå dag sländor av Baetis släktet t.ex.
Adams, med gul / Olive kropp. 12 och 14. Alla gul / olive dag sländor. Gul / olive Klinkhammer. Samma storlekar.
March Brown. 10, 12, 14. och 16. Alla bruna insekter. Och brun Klinkhammer. Imiterar bruna, kläckande insekter. Samma storlekar.
Komplettera med Super puppan, Europea 12 eller Goddard's Sedge. Imiterar den färdiga Nattsländan och Super puppan, kläckande Nattslända. storlek 12 och 14.
Myra, svart. storlek 12 och 14.
Red Tag. 12, och 14.
Nymfer:
Bruna, grå, gröna och svarta. Storlek 10, 12, 14 och 16.
Komplettera med Flickslände nymf. 12 och 14, Husmask storlek 10 och 12.
Haröre nymfen 12, 14 och 16.
Czech nymfen. 12, 14 och 16.
Montana nymfen. Svart med gult bröst. 8 och 10.
Peasant tail nymph. 12, och 14.
Nattslände puppa. Creme eller beige bakkropp och brunt bröst....helst.
Fjädermygg puppa. 16 och 18.
Streamers:
Wooly Bugger. Svart. 8 och 10.
Muddler Minnow. Orginal, brun / grå med guld kropp. 6 och 8.
Pröva gärna litet klassiska våt flugor också:
Alexandra, Black Zulu, Coachman, Deep Purple, Dyson, Harrdräparn, Greenwells Glory, Red Tag, Silver Doctor eller Teal Silver and Blue t.ex. Storlek 10, 12 och 14.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-02, 20:51.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Du ska på Kirunalägret, om inte jag minns fel. Vart ska du? Rautas, Tahko, Ales...?
Ovanstående flugor är bra. Kolla runt lite på nätet så hittar du nog en massa bra tips. En fluga jag lärde mig var riktigt bra uppe i Ales var gul klinkhammer. Mycket simpel att binda. Böjd krok storlek 14. Ta någon form av gul dubbning, t.ex. flyrite. Använd påfågelhearl som huvud, använd vitt polygarn som vinge och ribba runt vingen. Band ca fem stycken när jag var där uppe. Bara idag fick jag två fiskar på denna fluga.
Kommentera
-
Jag ska till Pirtimus. Ska du me med på lägret iår?Ursprungligen postat av Filip_the_on Visa inläggDu ska på Kirunalägret, om inte jag minns fel. Vart ska du? Rautas, Tahko, Ales...?
Ovanstående flugor är bra. Kolla runt lite på nätet så hittar du nog en massa bra tips. En fluga jag lärde mig var riktigt bra uppe i Ales var gul klinkhammer. Mycket simpel att binda. Böjd krok storlek 14. Ta någon form av gul dubbning, t.ex. flyrite. Använd påfågelhearl som huvud, använd vitt polygarn som vinge och ribba runt vingen. Band ca fem stycken när jag var där uppe. Bara idag fick jag två fiskar på denna fluga.
Kommentera
-
Tack så jätte mycket!Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHej!
De här duger nog till hela säsongen, i hela landet.
Torr flugor:
Black Gnat och svart Klinkhammer (Den senare imiterar svarta, kläckande insekter) Storlek 10, 12, 14 och 16.
Blue Dun och grå Klinkhammer: 12, 14 , 16 och 18. I storlek 16 och 18, har du bra mygg imitationer. Både fjädermygg och stick mygg. De större Blue Dun = alla grå dag sländor av Baetis släktet t.ex.
Adams, med gul / Olive kropp. 12 och 14. Alla gul / olive dag sländor. Gul / olive Klinkhammer. Samma storlekar.
March Brown. 10, 12, 14. och 16. Alla bruna insekter. Och brun Klinkhammer. Imiterar bruna, kläckande insekter. Samma storlekar.
Komplettera med Super puppan, Europea 12 eller Goddard's Sedge. Imiterar den färdiga Nattsländan och Super puppan, kläckande Nattslända. storlek 12 och 14.
Myra, svart. storlek 12 och 14.
Red Tag. 12, och 14.
Nymfer:
Bruna, grå, gröna och svarta. Storlek 10, 12, 14 och 16.
Komplettera med Flickslände nymf. 12 och 14, Husmask storlek 10 och 12.
Haröre nymfen 12, 14 och 16.
Czech nymfen. 12, 14 och 16.
Montana nymfen. Svart med gult bröst. 8 och 10.
Peasant tail nymph. 12, och 14.
Nattslände puppa. Creme eller beige bakkropp och brunt bröst....helst.
Fjädermygg puppa. 16 och 18.
Streamers:
Wooly Bugger. Svart. 8 och 10.
Muddler Minnow. Orginal, brun / grå med guld kropp. 6 och 8.
Pröva gärna litet klassiska våt flugor också:
Alexandra, Black Zulu, Coachman, Deep Purple, Dyson, Harrdräparn, Greenwells Glory, Red Tag, Silver Doctor eller Teal Silver and Blue t.ex. Storlek 10, 12 och 14.
Kommentera
-
Nä, jag valde att inte åka i år. Har ganska mycket för mig denna sommaren. Men jag åker troligtvis upp nästa år. Om du ska upp då också kan vi ju höras
. I Pirtimus är det harrfiske som gäller har jag för mig. Ska vara ganska lättfiskat också.
Senast ändrad av Filip_the_on; 2010-06-03, 13:39.
Kommentera
Kommentera