Boobies - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boobies

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Boobies

Var ute i örsjön ett par timmar i eftermiddags efter jobbet för att friska upp kast tekniken lite.

Såg ingen fisk aktiv i ytan, så tänkte jag skulle prova lite boobies som jag fått rekommenderat (på detta forum tom tror jag) för PnT båge.

Men, känndes inte som jag fick till rätt fiske teknik.

Jag tacklade med sjunk och en boobie fluga - För det första tror jag att jag har en mer långsamsjunkande lina än jag velat - men - efter kast så ser jag boobien på ytan tills jag tar hem, och i princip på alla hemtag går den nästan upp i ytan.

Så, hur skall man fiska boobies bäst i en liten, ganska grund PnT sjö? Eller skall jag bara skita i dem och köra streamers?

Hmmm, tanken med boobies är ju att dom ska sjunka med din lina men hålla uppe så lång som tafsen är. Så när du fiskar hem den ska den liksom sjunka ner mot botten.
    Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Jepp!

Låt linan skunka så djupt som möjligt. Dra sedan ner Boobyn med 20 - 30 cm långa drag, med en kort paus emellan. När Boobyn sedan nått botten. D.vs om ingen fisk tagit den på ned vägen? Fiska hem den med kortare knyckar. 3-5 st i serie sedan paus på någon sekund och därpå en ny serie.

Booby, går fint att fiska i ytan med flytlina med. Ta hem den med långa drag. Så pass snabbt att den plogar och gurglar i ytan. Man kan få ruskigt explosiva hugg på det sättet!

Bästa färgerna är nog, helt orange, helt svart och svart / grön.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

brukar själv köra mycket med boobie i örsjön. brukar mestadels ro runt och ha den släppandes efter, har fått bäst resultat så.

ror inte allt för snabbt utan ofta kommer huggen när du bara driftar eller står helt stilla

Kommentera

Prova med en riktigt kort tafs bara en halvmeter eller så.
          och låt linan sjunka riktigt länge innan du tar hem
          det borde funka!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X