Flugor för Gysinge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor för Gysinge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor för Gysinge?

Jag och ett par polare tänkte ta en tripp till gysinge för flugfiske efter Harr och Öring. Så min fråga är nu om det är någon som varit där förut och vilka flugor som isåfall funkar bäst?

Har själv endast erfarenhet av flugfiske i norrland, efter regnbåge eller efter gädda. Väldigt lite efter harr då det mest varit öring som gällt när vi varit upp till norrland.

Tack på förhand

//Henke

Hej,

Var ett tag sedan jag var där och fiskade, men streamers för öring, och klinkhammer för harren.

Kan påpekas att det tog ett tag innan vi hittade harr, så stort plus att ha med någon med lite kännedom om området.
    Rise robots rise

Kommentera

Hmm.. okej, det är inte så att du har några guldtips att dela med dig av?

Fick ni mkt fisk och vilken storlek?

Var stod dom? lugnvatten, strömfåror? Under buskar/Träd? Vilken månad var ni där?

Oj många frågor nu... Hoppas att det är ok.

Kommentera

Jag har släkt som har haft mark där, så har varit mycket på deras ytor.
        Annars nästan uteslutande runt gamla gysinge.

All öring har "tyvärr" varit på spinn med tex droppen, toby och smårapala.
        (Gysinge är f.ö. enda stället jag någonsin fiskat och fått harr på i sverige.)

Jag minns tyvärr inga direkta hotspots, då det var många år sedan jag var där sist.
        Vi brukade dock parkera bilen precis innan 1:a eller 2:a bron, (liten parkering precis brevid strömmen), och gå nedströms.
        Men mitt tips är att prata med turistinformationen när du köper fiskekort.

Och får du ingen fisk, glöm inte att njut av naturen, blir inte mycket finare än runt gamla gysinge.

Ps. Lycka till med myggen...
        Rise robots rise

Kommentera

Kan tilläggas att det finns (fanns?) förbannat mycket stor gädda där förut, ute i hedesundafjärden och bramsöfjärden.
          Rise robots rise

Kommentera

Öringen blir riktigt svår att fånga på fluga (Bättre med småvoblers som man tynger ner lite eller spinnare,men man måste tynga ner dem lite).
            Tagit någon enstaka öring på fluga,enda som funkat för mig har varit stora svarta zonkers med röd butt.
            Harren blir också svår utan lokalkännedom,tog mååånga pass innan vi lärde oss men kan ju tipsa om att köra haröra med guldskalle och uppströms fiske,det har gett mig harr varje pass sen jag börja köra så.
            Som sagt lycka till med myggen
            Finns gott om öring där om man vet var dem står,harr med
            Slungan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            148 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X