Flugfiske - Knutar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske - Knutar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske - Knutar

Hejsan, har precis vart ute å köpt mitt första flugfiske spö.

Vad för knutar skall man ha från rullen till backlinan-> backlina till flytlina-> flytlina till tafs?

/ Friberg

Ursprungligen postat av Friberg Visa inlägg
    Hejsan, har precis vart ute å köpt mitt första flugfiske spö.

Vad för knutar skall man ha från rullen till backlinan-> backlina till flytlina-> flytlina till tafs?

/ Friberg
    Since 1856, Orvis has offered our customers distinctive clothing, the world's finest fly fishing rods and tackle, upland hunting gear, dog beds, luggage, and unique gifts.

Här kommer en väldigt bra guide med bilder och förklaring till alla knutar du behöver... Hjälpte mig väldigt mycket då jag började...
    Skitfiske /Fredrik

Kommentera

Hej!

Viktiga knutar att kunna:

1. Nålknuten. Används mellan backing och flug lina. Och mellan flug lina och tafs. D.vs. om du inte har, eller gör en ögla på flug linans spets och tafsens tjock ände?

Använd en bit ihåligt bomulls pinne skaft till denna knut. Lägg gärna ett mjukt lim, typ vattenfast kontakt lim över knuten och jämna till det med en trä sticka. Då "hugger" inte knuten så mycket i spö öglorna.

2. Kirurg knuten. Den används till att skarva ny nylon spets på din tafs eller till att bygga dina egna tafsar av olika dimensioner av nylon lina.

3. Perfection Loop. Till att göra öglor. Du kan t.ex. behandla ca 3 - 4 cm av flug linans spets med Kemiskt ren Aceton. Sedan skala bort ytskitet på flug linan där du använt Acetonet. Därefter, göra en Perfection Loop av flug linans kärna. Då blir det lätt att byta tafs.

4. Albright knuten. Används till att skava ihop Gädd, flug tafs vire med en nylon tafs. Kirurg knuten, är inte lämplig till detta.

5. Klinch knuten. Används till att fästa flugan till tafsen.

Tips. Gå in på ditt lokala Apotek och köp en s.k. nagel tång för ca 25:- Den är t.ex. bra att knipsa nylon med.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-21, 21:53.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Perfekt, tack tack..

/ Friberg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        154 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X