Problem med sjunkande flugor.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med sjunkande flugor..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Torrflugefettet funkar utmärkt tycker jag. Pulverskakaren funkar också bra, men gillar inte att det blir som en auora runt flugan när den landar, och det försvinner rätt fort.

Annars ska tydligen näsfettet funka bra efter 3-4veckor i fält. . . ..
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Har du nån länk till var man kan köpa torrflugefett?

Kommentera

Här är ett som är bra:

Kan desssutom användas till flyt linor och om du behöver fetta tafsen en bit. T.ex om du fiskar nymf straxt under ytan.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          O.k.? Och fisken slipper ju torra och spruckna läppar vid hugg
          Nice one Jock!

Kommentera

Tackar!

Kommentera

Har använt lite olika grejer när jag inte haft tid eller pengar att köpa medel.
              Raps-oliv olja går bra, men även om du badar flugan ordentligt i kakao så fungerar det utmärkt.Har inte testat så många olika Torrflugemedel men den absolut mest prisvärda är mucilin torrflugeolja kostar bara knappa 50 lappen i den lokala fiske butiken och är enkel och effektiv.

Kommentera

Iof, funkar Mucilin hyfsat. Har använt det under lång tid innan jag började med Loon Aquel. Nackdelen med Mucilin oljan, är att när du doppar flugan efter behandlingen i vattnet, så ser det ut som en miniatyr av olje katastofen i USA på ytan runt flugan. Och inte håller impregnerings effekten i sig så värst länge heller. Iaf, jämfört med mer moderna impregnerings medel.

Köp hellre Loon pastan jag länkade till. Eller som sagt, Loon Aquel gelen.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-28, 23:54.

Kommentera

Tackar för svaren.
                  Har använt gelen och jag tycker den fungerar utmärkt, fast inte på alla flugor.
                  Ska nog köpa mig något annat medel också för att försöka helgardera mina flugor flytförmåga.

Kommentera

Vad har du för hackel på flugorna? Ifall det är dåligt (oftast mjukt och långt) så är det inte lätt att få dom att flyta.

/Valter
                    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Just! Om du köper flugor? Så vet man sällan om den är bunden med billiga, Indiska eller kinesika hackle. Eller riktiga grejor typ Metz eller Whiting?

Men tyvärr är det ofta de förstnämnda som används till "köpe flugor". Och då flyter inte flugorna så värst bra oavsett hur bra impregnering du kör med.

Det är en av anledningarna till att börja binda flugor självt så snart man kan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X