Kolzer Firefly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kolzer Firefly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kolzer Firefly

För lääänge sedan mötte jag en färgstark flugfiske gubbe ( jag var då ca 15 år och han var säkert 35 så han var gubbe i mina ögon )

Han hävdade iaf att enda torr flugan i regnbåge/öring sammanhang man någonsin behövde var Kolzer Firefly.
    Som ivrig och naiv 15 åring letade jag febrilt efter denna "guda benåda fluga" .Lyckades aldrig få fatt på den .(dock bör sägas att internet ej fanns vid denna tidpunkt)

Har på senare tid hittat den men är lite nyfiken på om den verkligen är såååååå bra? Nån som fiskat med den eller vet något om den?

Hej!

Det är ett ganska gammalt mönster det. "uppfanns" väl någonstans i början av -70 talet. Vet inte av vem dock. Och är en variant på Wulff flugorna.

Fiskade litet med den i Fyrväpplingen utanför Uppsala Och Largen nära Norrtälje när jag bodde i Stockholm för många herrans år sedan. Inte så dum fluga! Knep en del bågar på den. Och om jag minns rätt? Även ett par skapliga Bäckrödingar.

Ingen mirakel fluga dock. Men kan vara värd att ha i asken ändå.

Ska vara en bra fluga i större storlekar på våren och sen höst har jag hört.

Bind beskrivning för den som är intresserad?

Ett tips, är att byta ut ull garnet mot poly eller annat, mindre vatten sugande garn istället.

Här kan ni andra som är intresserade köpa flugan om du / ni inte binder självt? Eller inte orkar binda flugan?

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 11:50.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för infon....

Den ser ju onekligen ganska smarrig ut... lite av en universal imitation.Förstår om den fiskar bra,kan ju i princip immitera vad som hellst

Tror bestämt ja ska prova den, kan bli ett bra komplement en regnig dag när inget annat funkar

Kommentera

Ja för tusan! Lee Wulff, fiskade ju t.om riktiga "drakar" på storlek 6 och 8 av sina skapelser tills isen lagt sig. Så, det borde lika väl funka med Kolzer F.F med? Jag testade på Lucia dagen förra året i Björka dammen, med en jätte torris på storlek 10 streamer krok.....Och hade iaf en firre som kollade in monster flugan. Så du kan ju alltid testa den teorin självt, senare i år med en Jätte Kolzer också.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 12:15.

Kommentera

Aj fn! Glömde att tipsa dig om att testa att göra en riktigt mörk ( hackle, stjärt och vinge (svart?) variant med orange poly kropp också. Kan kanske vara giftig gråväders dagar och kväll?

Kommentera

Hmmm låter som en bra grej, tack igen!

Faaaan nu e fiske begäret väckt igen!!!! Sitter här på jobbet som ett fån å vill i väg å firra!

Får nog frivilligt blocka alla fiskesiter under dagen när ja e på jobbet :P

Kommentera

Det kliar svårt i fiske tarmen här med. Men får vänta, tills jag kan få skjuts och ekonomin ser litet trevligare ut.

Har varit litet FÖR generös mot mig självt när det gäller fiske grejor och blommor etc. till min uteplats.

Men ska du ut senare och bor söder ut? Kör morgon och kvälls passen enbart! Har hört att dag fisket är helt kass av div fiske vakter i de lokala P&T pölarna här, runt Sjöbo trakten. Förstår det med tanke på tropik värmen vi har har i större delen av landet.

Jag skulle då för allt smör i Småland, inte vilja stå och fiska i sol gasset nu mellan kl 11:00 kl 18:00 !!! Iaf. inte utan kyl dräkt om sådan finnes ? Lol.

#Får nog frivilligt blocka alla fiskesiter under dagen när ja e på jobbet :P #

Kan kanske vara en bra ide' det!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 13:20.

Kommentera

Tyvärr är det så här med... vattentempen är inte till vår fördel föräns i mitten av augusti här i södra värmland.... Bör iaf upp 10-20 mil om det ska vara nåt att ha.

Kommentera

Det är trist!

Man får hoppas att Augusti blir något svalare? Både i vattnet såväl som på land. Så att man kan köra hel dags pass ( med flyt lina och torris eller nymf) igen med någorlunda intresserad firre. Jag oroar mig för den stationära Öringen + Bäcköringen här nere också. Det snackas redan om återhållsamhet med vatten förbrukningen. Men bönderna, lär ändå komma ofta med tank vagnen och pumpa upp vatten ur åar och vatten drag, som redan innan har lågt vatten stånd.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 17:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  160 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X