Havsöring fiske i sommarnatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring fiske i sommarnatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring fiske i sommarnatten

hej!
    några frågor bara: ja har vart ute på lite nattfiske efter HÖ den senaste tiden, men dom hugger inte!! dom vakar och hoppar överallt men får dom inte å ta.
    kör med olika räk , tobisar, zonker, mm.. har testat stora och små, mörka å ljusa , men utan resultat... kanske är fel att fiska med in intermident lina? ska man ha flytt? lr bara sink tip? gärna tips från allt å alla, plus dom som fiskar på västkusten runt fjällbacka å resö å liknande..

tack på förhand..

Skit fiske...

Svårt att säga vad det beror på?

Men man ska vara VÄLDIGT försiktig om och när man måste vada! HÖ, är fisk världens uggla! Om den inte blir skrämd? Så blir den iaf distraherad från fokuset på din fluga. Och plaska omkring, kan också förstöra hela fisket.

Det är iaf den erfarenhet jag gjort när jag fiskat HÖ i älv i Norge på natten. Man fiskade helst smygandes som den värsta Apache indianen, ett par - 3 meter från älv kanten.

Står de grunt, och inte så långt ut att du inte kan nå dem från land? Pröva med att försiktigt smyga dig en bit från strand kanten. Huka dig ner och lägg ut en mörk fluga.

Tror inte det spelar så ruskigt stor roll om du kör flyt eller Intermediate egentligen.

Pröva olika intagnings tekniker också. Från uber sakta med små, korta knyckar på ca 5 - 10 cm med några sekunders paus emellanåt. Till "Horngädde snabbt" med halvmeter långa drag.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 12:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jock: Läste att du bodde i sthlm några år. Testade du nattfiske efter hö på sthlmskusten då?

Förövrigt så tror jag en ren flytlina fiskar bättre i sommarnatten än en interm pga att fisken ser en högt fiskande fluga bättre än en fluga som fiskas mitt i vattenmassan.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Nej tyvärr, inget HÖ kust fiske då. Det slags kust flug fisket, stapplade omkring på baby ben på den tiden = 80 talet . Om det ens var på tänkt? Det närmsta jag kom natt flug fisket efter HÖ där, var att fiska i Stockholms ström.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 13:07.

Kommentera

Oki såpass!

Har gett mig fan på att ta en silverprojektil någon kväll/natt nu i sommar. Kommer nog bli svårt, men borde gå.

Kommentera

fiska små bortsmaskflugor. Gärna i orange.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
              fiska små bortsmaskflugor. Gärna i orange.
              Ofan. Har alltid hört att svart ska vara den bästa. Har iofs haft väldigt god framgång med svart i skymning nu i våras.

Får testa mig fram. Funderar på och peppra ett pass i skymningen ikväll faktiskt.

Kommentera

Som sagt, testa borstmask imitationer. Wooly Bugger, funkar ju alltid som sådan imitation. Testa även en svart dito. Storlek 8 eller 10 ska nog duga.

Kommentera

tackar, då e de bara ut å testa smyg teknink och köra på orange bortsmask hoppas de kan lugna ett ruskigt sug efter dom blanka å fetta
                  tack alla
                  Skit fiske...

Kommentera

bind dem med riktigt flourescerande färgad orange marabou eller nåt.. Men visst, svart är so alltid om natten bra det med.. Vitt kan fungera bra tidvis med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X