okända kläckare?!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

okända kläckare?!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• okända kläckare?!!

Igår när jag var ute och fiskade i handölan i jämtland så såg jag några slags vita fjärilar som började kom flytande på ytan och det började öringarna gå upp och ta på. vet inte rigtigt vad det var för några men de hade uppotstående vingar var som sagt vita med brunt längst. ärligt talat så vet jag inte om de kläckte men det är vad jag tror i alla fall. är det någon som vet vad detta kan vara för någon art?

MVH

Fischer

Menar du att den hade vingarna ihopslagna som en dag fjäril eller dag slända? Liten eller stor? Slank eller fet kropp?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det kan inte ha varit ett Mott av något slag? Det finns ju ett gäng sådana. Kanske de svärmade då när du fiskade?

Detta är ett Ängshovs mott t.ex.

Kommentera

nej men de såg ut som en ganska liten fjäril med lite brun längst upp på vingarna.

såg inte direkt kroppen så nogaa men den var typ medel stor om man nu kan säga så. har ritat en liten bild på hur den ungefär såg ut. inte identisk kanske men på ett ungefär. den är något större än på bilden... kanske så där 2 cm på höjden och 2,5 på längden
        Bifogade filer

Kommentera

Jag har inte en susning om vilken fjäril detta kan vara? Men frågade på Edge forumet i eftermiddags. Där finns några duktiga entomologer. Jag förklarade var du hade fiskat någonstans också.

Så här svarade en kille:

# Det finns en rad fjärilar som ser ut så, men alla i familjen Vitfjäril.
          Det kan ha varit Högnordisk höfjäril, Rovfjäril, Hagtornsfjäril, Ängsvitvinge eller Skogsvitvinge #

Du får väl kolla upp dessa på nätet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          160 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X