Fjällfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fjällfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fjällfiske

Jag ska till fjällen å fiska öring å röding då undrar jag vilka flugor man ska ha till röding, vilka flugor man ska ha till öring å röding i strömmande vatten ?

Ska du möjligtvis på kirunalägret? Jag var där förra året, så om du har några frågor kan du fråga mig. Flugvalet är inte superkomplicerat. Det gäller att ha en bra blandning av olika torrflugor och nymfer. Svarta, bruna och gula klinkhammers är bra att ha. När jag var i Ales fick jag som mest fisk på en gul klinkhammer jag band där uppe. Andra viktiga torrflugor är t.ex. Europea 12, Black Gnat, Griffits Gnat, Streaking caddies, Elk hair caddies, Blue dun, m.m. Listan är mycket lång.

När det kommer till nymfer gäller det bara att ha immitationer av olika dagssländor och nattsländelarver. Haröra är ett måste!

Det är även bra att ha ett par Streamers i flugasken. Ibland kan fisket vara trögt och då kan en streamer rädda situationen. När jag var uppe på kiruna lägret var fisket riktigt trögt. Efter att ha provat allt i asken knöt jag på en vit dog nobbler. Efter ett par kast satt äntligen drömfisken. Efter en lång fight lyckades jag fånga kirunalägrets största fisk! En mycket trevlig bragd.

Det är vad jag kan skriva just nu. Har du övriga frågor kan du PM:a mig.

Kommentera

tack för varet hoppas de ger mig min dröm fisk så som du fick din tack

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      153 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jimmykay  
      Arbetar...
      X