knutar på tafsen:-( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knutar på tafsen:-(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• knutar på tafsen:-(

Hej!

Nu har jag nött och nött och med detta kommer mer frågor...

När jag ibland slår knut på tafsen, beror det på att jag inte sträcker ut linan i bakkastet?

Kan det vara så att pga just min kastteknik så funkar endast var 5:e kast. min teknik kanske "kräver" styvare spö eller någon annan finess som mitt relativt mjuka 6/7 spö besitter?

//B

Skulle tro på att du stoppar spöt i framkastet för sent. Har inget att göra med vilken typ av spö du har.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kan också bero på att du inte för spö toppen i en rak linje under kastet. Om man för spöt i en konkav kurva. Då kan man få något som kallas för "Tailing Loops" = vind knutar.

Kolla här:

Så här ska det se ut om du gör rätt:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-18, 13:15.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Kan också bero på att du inte för spö toppen i en rak linje under kastet. Om man för spöt i en konkav kurva. Då kan man få något som kallas för "Tailing Loops" = vind knutar.

Kolla här:

http://www.virtualflycasting.com/Graphics/Flash/SLP.swf
        tack för dom länkarna. var bra att veta.. har själv lite problem med knutar ibland..

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Tack, jag har samma problem. Bra bild för att illustrera problemet. En annan fråga angående kastteknik. Håller ni spöt rakt ovanför huvudet i kroppens förlängda riktning, eller vinklar ni (som jag) ut det till höger (om högerhänt). Varje gång jag försöker kasta med spöt ovanför huvudet kommer flugan lite för nära för att det ska vara roligt..
            Tips?

Kommentera

Hej!

Jag vinklar något ut från kroppen. Vill inte ha en fluga i ögat / ansiktet eller i nacken!

Tror de flesta vinklar ut mer eller mindre faktiskt.

Kommentera

Köp en utrustning som är väl avvägd din kastteknik! Eller ändra din kastteknik efter den utrustning du använder! Lurigt det här med vindknutar, men om du kör seriöst flugfiske efter riktiga fiskar brukar flugans tyngd lösa problemet.

Länge sedan jag flugfiskade... lääänge sedan jag fick en vindknut!

Gå en kurs hos Patrik på Sameo, efter den kursen behöver du aldrig mer tänka på att en vindknut faktiskt kan existera!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Kolla här:

http://www.virtualflycasting.com/Graphics/Flash/SLP.swf
                  Tack Jock Scott! Det hjälper (tror jag) men jag har fortfarande lite problem med knutarna. Jag ska prova ett annat spö bara för att se om det skiljer något.
                  Pratade med en som hade kortat av tafsen ganska mycket och löste problemet på så sätt.

Kommentera

Varsågod.

Men korta inte tafsen längre än mellan topp öglan och ner till halva handtaget. Dessutom, så kortar du för mycket kanske du har 0.25 spets istället för 0.20 eller 0.18....Vilken tafs spets grovlek du nu använder?

Att du fortfarande har litet problem, beror kanske på att du har litet för brått att påbörja fram och bak kasten? D.vs. att du inte låter lina och tafs sträcka ut till fullo innan du börjar nästa moment?

Håll koll på att du har stel handled också. "Gångjärns handled", är ett bra sätt att skaffa sig problem!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-02, 08:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar