Flugfiske i flekke - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske i flekke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske i flekke

Min bror ska besöka sin gamla skola i Norge under två veckor och har frågat om jag vill med. Flugfisket i Norge vet jag är suveränt och jag vill gärna göra någonting, annars blir jag bara rastlös. Men jag vet dock inte hur fisket i området är. Jag följde med upp när han tog studenten och då bodde vi vid en sjö med gott om öring. Skolan ligger vid en fjord i närheten av orten Flekke. Hur ska jag göra? Ska jag chansa på att det finns mycket fiske där i närheten?

Ser nice ut! Kolla här:

Glöm inte att köpa "fiske trygden" = fiske licens också!

Du måste ha den ihop med fiske kortet.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, jag vet om "river flekke" som ska ha bra laxfiske, men det jag är ute efter är lättare flugfiske efter Röding, Öring , Harr osv. Men det är i princip omöjligt att hitta på nätet.

Vad kan det finnas i fjorden? Troligtvis har jag tillgång till en liten båt.

Kommentera

O.k.

Men kolla en karta och se om där finns en del små namn lösa "Blå hårstrån" på kartan? Borde finnas en del fina Harr vatten åtminstone i närheten. Hör dig för med lokal befolkningen vet jag. Harren, är ju inte så eftertraktad i Norge i allmänhet. Så bra sådana vatten kan nog folk tänkas att avslöja för dig.

I fjorden, finns det säkert en hel del intressanta firrar. Typ Makrill, Torsk och Gylta t.ex. Tror du hittar de flesta, för Skandinavien vanliga och kanske några ovanliga arter också i en Norsk fjord.

En kompis och jag hade ett skit kul streamer fiske en eftermiddag på stor makrill från en brygga i en fjord i Norge när vi tog en liten paus från Lax och HÖ fisket i den lilla älv som rann ut i sagda fjord.

Kommentera

Ja, jag följde med till Norge och jag har inte ångrat mig. Det finns fisk överallt. Ute i fjorden vakar det konstant och idag fick jag syn på två stycken riktigt fina öringar som strök längs kanten. Kan jag använda samma lina som jag använder till fiske i sjöar och strömmande vatten till fiske i fjorden? Vattnet är väldigt bräckt och nästan inte alls salt.

Kommentera

Ja, där ser du! Norge, är sport fiske paradiset no 1 i Skandinavien.

Visst kan du köra samma lina. Vill du vara litet extra försiktig? (Tror egentligen inte detta behövs.... Men ändå) Skölj lina + rulle under kran efter fisket.

Testa att fiska HÖ på natten så här års med små mörka / svarta flugor (Våt fluga med hår vinge typ Glödhäck t.ex. + streamer) också. 6, 8 och 10 brukar vara lagom storlekar. Jag har t.om fått HÖ i Norge under natt fiske på vanlig, svart / gul Montana, storlek 8 och 10.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-06, 21:33.

Kommentera

Tack för svaret! Då blir det fluga imorgon

Kommentera

Kör hårt!

Och ett riktigt skit fiske på dig också!

Hoppas på en mycket positiv fiske rapport senare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                29 svar
                3 227 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg s1lvertungas  
                Arbetar...
                X