Min bror ska besöka sin gamla skola i Norge under två veckor och har frågat om jag vill med. Flugfisket i Norge vet jag är suveränt och jag vill gärna göra någonting, annars blir jag bara rastlös. Men jag vet dock inte hur fisket i området är. Jag följde med upp när han tog studenten och då bodde vi vid en sjö med gott om öring. Skolan ligger vid en fjord i närheten av orten Flekke. Hur ska jag göra? Ska jag chansa på att det finns mycket fiske där i närheten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiske i flekke
Collapse
X
-
O.k.
Men kolla en karta och se om där finns en del små namn lösa "Blå hårstrån" på kartan? Borde finnas en del fina Harr vatten åtminstone i närheten. Hör dig för med lokal befolkningen vet jag. Harren, är ju inte så eftertraktad i Norge i allmänhet. Så bra sådana vatten kan nog folk tänkas att avslöja för dig.
I fjorden, finns det säkert en hel del intressanta firrar. Typ Makrill, Torsk och Gylta t.ex. Tror du hittar de flesta, för Skandinavien vanliga och kanske några ovanliga arter också i en Norsk fjord.
En kompis och jag hade ett skit kul streamer fiske en eftermiddag på stor makrill från en brygga i en fjord i Norge när vi tog en liten paus från Lax och HÖ fisket i den lilla älv som rann ut i sagda fjord.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ja, jag följde med till Norge och jag har inte ångrat mig. Det finns fisk överallt. Ute i fjorden vakar det konstant och idag fick jag syn på två stycken riktigt fina öringar som strök längs kanten. Kan jag använda samma lina som jag använder till fiske i sjöar och strömmande vatten till fiske i fjorden? Vattnet är väldigt bräckt och nästan inte alls salt.
Kommentera
-
Ja, där ser du! Norge, är sport fiske paradiset no 1 i Skandinavien.
Visst kan du köra samma lina. Vill du vara litet extra försiktig? (Tror egentligen inte detta behövs.... Men ändå) Skölj lina + rulle under kran efter fisket.
Testa att fiska HÖ på natten så här års med små mörka / svarta flugor (Våt fluga med hår vinge typ Glödhäck t.ex. + streamer) också. 6, 8 och 10 brukar vara lagom storlekar. Jag har t.om fått HÖ i Norge under natt fiske på vanlig, svart / gul Montana, storlek 8 och 10.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-06, 21:33.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 227 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg