Kapa fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapa fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kapa fluglina

Hej!

Jag har just börjat flugfiska och började fundera på livslängden på en fluglina då man kan hamna att kapa en bit av den nu som då.. Hur mycket kan linan bli kapad innan man kommer för nära "klumpen" och den blir svår kastad? (det är en wf lina)

Hej! Om du menar att kapa den p.ga att du kör med nål knuten mellan backing - flug lina och mellan tafs - fluglina?

Gör istället en Perfection Loop ögla i var ände av flug linan, sedan du blött upp och skalat av 3 - 4 cm av flug linans yt skikt i änden / spetsen med hjälp av Kemiskt ren Aceton. Gör sedan öglan / öglorna av flug linans kärna. Märk den ögla / ände som är bak änden av din WF lina med permanent tusch penna. Försöka kasta med bak vänd WF eller Longbelly är nog inte kul!

Lägg också litet mjukt kontakt lim över Perfection Loop öglans knut och jämna till limmet. Då glider knuten lättare genom spö ringarna också.

Du får nog problem när du kapat så pass mycket att klassningen blir lägre än själva spöts dito.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-03, 23:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mycket!

Det är säkert bäst att köra med perfection loop. Jag har köpt färdiga ögglor som man trär på fluglinan och sedan limmar fast med en lim-krympslang. Men då började jag fundera om öglan går sönder så hamnar man att klippa ungefär 6cm av fluglinan på en gång och efter några gånger blir det ganska mycket :/

Har hur som helst satt på en ögla redan.. Får pröva med det nu men nästa gång blir det antagligen en perfection loop

Kommentera

jag har flätade öglor.. om jag inte köper en lina med loop. Sameos LB lina e grym

Kommentera

Om du kapar 10cm per år så hinner linan bli slut innan du hunnit kapa en meter. Så du behöver nog inte bekymra dig om att linspetsen kommer att bli för kort.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Ant0n Visa inlägg
            Tackar så mycket!

Det är säkert bäst att köra med perfection loop. Jag har köpt färdiga ögglor som man trär på fluglinan och sedan limmar fast med en lim-krympslang. Men då började jag fundera om öglan går sönder så hamnar man att klippa ungefär 6cm av fluglinan på en gång och efter några gånger blir det ganska mycket :/

Har hur som helst satt på en ögla redan.. Får pröva med det nu men nästa gång blir det antagligen en perfection loop
            Varsågod.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            148 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X